Lørdag er det slippfest på Terminalen i Ålesund for Natalie Sandtorvs andre soloalbum. Men albumet er mer knyttet til Molde enn hjembyen.

Fantastisk mottakelse

I 2016 mottok nemlig Sandtorv prisen Årets Jazztalent under Moldejazz. Med pengene hun fikk fra prisen samlet hun sammen de musikerne hun ønsket å ha med, og komponerte verket «Freedom Nation.» Dette ble framført, til store ovasjoner, og fullt hus under årets festival.

– Mottakelsen har så langt vært strålende, sier hun når vi snakker med henne noen dager før slippfesten.

– Det er alltid gøy at noe man har jobbet med så lenge ikke bare forsvinner i det store intet.

De som faller utenfor

«Freedom Nation» handler om frihetsberøvelse.

– Det dreier seg dels om flyktninger og deres opplevelser av å bli stengt ute når de kommer til Europa. Men det handler også om de som ikke er helt A4 i samfunnet og faller litt utenfor. Og at man ene dagen er trygg på det man holder på med og jobber med, mens man neste dag er usikker på alt.

Intimt på Moldejazz

Sandtorv har musikalsk sett vokst opp med Moldejazz.

– Det jeg liker best med Moldejazz er intimiteten. Alt foregår i et begrenset område i sentrum, i motsetning til mange andre jazzfestivaler, hvor ting er spredt på scener i hele byen. Og det at man kan gå rett fra en konsert, ut på gaten, og så møte artisten man nettopp så spille, er noe jeg elsker. Jeg husker spesielt da jeg så Marilyn Mazur på Moldejazz, og så går man på henne noen minutter etterpå.

Å få spille på Moldejazz selv var en drøm som gikk i oppfyllelse.

– Og nå i ettertid innser jeg hvor mye det å få stipendet på Moldejazz har betydd. For det første var det en bekreftelse på at de ville se mer av det jeg holder på med. Og så fikk jeg en pen slump med penger til å sette sammen den musikken, teksten og prosjektet jeg har drømt om lenge. Det var fantastisk. Og mottakelsen var over all forventning, det var utrolig artig.

Mer tilgjengelig musikk

Sandtorv spilte i mange år innenfor sjangeren kjent som «noise,» som er totalt friimprovisert jazz. Sammenligningene med Sissel Endresen har vært mange, og hun har spilt med store jazznavn som Kjetil Møster, Marte Eberson og Torgeir Standal.

Men med «Freedom Nation,» gjør hun en vridning som svært mange andre yngre jazzmusikere har gjort: Å bevege seg litt mer mot melodien og litt mer tilgjengelig musikk. Dette er hun enig i.

– Dette prosjektet kom på det perfekte tidspunktet. Jeg var på et tidspunkt i karrieren hvor jeg satte meg ned og skrev mer arrangert musikk. Det er ikke så sjangerdefinert som det jeg har gjort tidligere. Det kan passe inn overalt. I tillegg var kanskje musikken jeg holdt på med før litt mer sint. Og man er jo ikke sint hver dag. Så jeg følte for å prøve noe annet.

Mest lovende unge musiker

Å signe med et av Norges største bookingbyrå, Atomic Soul, er også et tegn på hun nå er litt utenfor den rene jazzsjangeren. Og et tegn på at hun virkelig har begynt å få en solid karriere på gang. Et av verdens viktigste musikkblad NME, kåret så sent som sist uke Natalie som en av de ti viktigste unge musikerne å følge med på. 2017 har vært en sammenhengende opptur.

– Alt har tatt av etter Moldejazz. Å få jazzstipendet, og få opptre på Moldejazz har betydd alt. Men jeg bare håper det ikke går tjue år før de booker meg igjen, haha!