1. november er datoen folk skal ha skiftet til vinterdekk. Men: én lov overskygger denne: Du skal være skodd etter forholdene. Det betyr at det hver oktober erfaringsmessig blir en plutselig kø av biler som skal skifte dekk hos Dekkmann.

Kø av dekkskiftinteresserte

Øker bemanningen

På Dekkmanns dekkhotell er 4000 hjul sjekket inn. Til vanlig er Dekkmann bemannet med fem personer i fast stilling. I sesongen, som nå i oktober, kommer sesongarbeiderne på plass og øker antall ansatte til 10-11. Når vi stikker innom er det bare noen dager til høstferie. Da skal 34 Borealbusser få nye dekk mens barna ferierer. Firmaet har også avtale med Bring og Posten, og har nok å henge fingrene i de nærmeste ukene.

Økende piggfriandel

Men til det evige spørsmålet. Vinterdekk med eller uten pigger?

– Piggfriandelen er stigende, den ligger på rundt 40 prosent nå.

– Hva kommer det av?

– Generelt er det mye bar vei om vinteren. Det er mer komfortabelt å kjøre piggfritt, det er gode dekk, og veivedlikeholdet er bedre. På snø og tørris er piggfritt bedre. Pigger er best på underkjølt regn, men piggene sliter på barkjøring og taper kvalitet. De fører også til økt veislitasje, sier Julseth.

– Kan man nappe av piggene og bruke dekkene om sommeren i stedet?

– Det er lov, men vi anbefaler det absolutt ikke. Når man har kjørt en stund på piggdekk vil piggene komme ned til armeringa på dekket. Da trekker armeringa salt fra veibanene, noe som kan føre til rust og at dekket eksploderer. Vi legger ikke om til sånne dekk, sier Julseth.

Ikke helårsbruk

– Hva med piggfrie vinterdekk, kan man kjøre disse hele året?

– Det er ikke å anbefale. Når temperaturen kommer over 10-15 grader blir veigrepet med disse dekkene dårligere. Bremsestrekninga blir lengre, og det blir mer utrygt å kjøre. Helårsdekk finnes ikke lenger. De var ikke brukbare verken sommer eller vinter, sier Julseth.

Færre bytter sjøl

Mange legger fortsatt om til vinter- eller sommerdekk sjøl, men andelen som setter bort jobben øker.

– Det er større etterspørsel etter hjulskift nå enn tidligere. Før var det stort sett mindre biler, med lavere vekt og lettere hjul. I dag har mange firehjulstrekk, som til og med leveres uten jekk og reservehjul. Har en tunge hjul blir det tungt å bytte sjøl. Ikke alle har en egnet plass å gjøre det heller, sier Julseth.

Gummislitasje

Minstemålet for mønsterdybde er 3 mm, men Julseth mener nye dekk må til ved 5 mm mønsterdybde.

– Nye vinterdekk har mellom 8 og 9 millimeter mønsterdybde. Piggdekk varer litt lenger, fordi piggene tar av for slitasjen. Men fortsatt er det gummiblandingen som gjør den største jobben, også på piggdekk. Og gummien slites, sier Julseth.

Et stigende antall velger piggfrie dekk om vinteren. Foto: RIGMOR SJAASTAD HAGEN
Piggdekk utgjør cirka 60 prosent av dekkparken vinterstid. Foto: RIGMOR SJAASTAD HAGEN