42-åringen er ikke singel lenger, men den blå Fiat-en er fortsatt med i planene. Bård Bugge er så begeistret for det knøttlille klenodiet at han seriøst vurderer å bygge en liten ekstragarasje i Ekornbakken. Nå står bilen lagret hos foreldrene i Fannebostadvegen.

– Heldigvis er ikke dette en bil som tar allverden med plass. Det er vel verdens minste serie-produserte bil med fire hjul. Utrolig nok er den registret for fire voksne. I teorien skal det gå. I teorien skal den også klare en toppfart på 106 km/t, men det må være i nedoverbakke og med kraftig medvind, ler Bård.

Vekker oppsikt overalt

Den blå Fiat-en fra 1969 er en kjørende lykkepille. En splitter ny Audi eller Mercedes har ikke sjans til å oppnå like stor naboeffekt som denne. Folk snur seg og folk smiler. Den originale Fiat 500 er en smått komisk bil. Og den er svært sjelden på norske veger. Derfor er Bård Bugge så glad for at han eier et skikkelig bra eksemplar.

– Det er en bil å bli glad i – og glad av. Jeg kjøpte den i 2006, for 50.000 kroner. I dag er den nok verdt en del mer. Men jeg har også brukt en god del penger på vedlikehold og oppgraderinger. Fiat 500 var en bil for folk flest. Noe av det enkleste og billigste som ble lagd. Min er i relativt god stand, men motoren hoster og harker litt for tida, sier tobarnsfaren, som jobber som borevæskeingeniør.

Yter 18 hk

Motoren er en tosylindret 500 kubikker som yter 18 hk. Bilen er knappe tre meter kort og har en vekt på litt under 500 kilo. Motoren er plassert bak, mens bensintanken ligger foran. Dette er en bil uten bagasjeplass. Det er en bil uten plass overhodet. Men to mann foran og en hund i baksetet går helt greit. For det testet vi ut.

– Bilen ble importert fra Tyskland i 2004. Hvordan den forrige eieren har greid å få tak i nummerskiltet F-500 1 aner jeg ikke. Men skiltet er en ekstra bonus. Prikken over i-en.

– Det er en litt skranglete og lealaus bil. Den er så spartansk utstyrt at det stort sett bare er vindusviskere og blinklys som står på utstyrslista. Sikkerhetsbelter har jeg ettermontert. Men den har soltak! Et veldig manuelt soltak, ler Bård.

Det var under en ferietur til Italia for en del år siden, at Bård Bugge la sin elsk på Fiat 500. Han er ikke spesielt bil- interessert, men liker godt italienske biler. De har sjel og bra design, mener Bård.

– Alfa Romeo er favorittmerket mitt. Jeg kjører en 159 stasjonsvogn som hovedbil. Den har et design som holder seg utrolig bra. En meget god bil å kjøre, en helt annen verden i forhold til min lille, blå Fiat. Men likevel. Dette er en bil jeg er knyttet til. Den har til de grader sjel og sjarm. Jeg er veldig glad for at jeg slo til og kjøpte bilen usett. Det er en bil jeg neppe kan få meg til å selge. I stedet blir det kanskje en ny garasje på den. En så gammel bil fortjener tak over hodet.