Musikkfolk over hele landet har reagert på at Kunnskapsdepartementet har fjernet sang fra skolens overordnede læreplan. Protestgruppa mot fjerning av sang i læreplanen har over 13.000 medlemmer, flere i det lokale musikkmiljøet.

– Vi burde laget et svært kor som stilte seg utenfor Stortinget og sang dag og natt, på omgang, til sang ble tatt i igjen i den overordna planen for skolen, skriver Rolf Magnus Orø på sin Facebookside.

Feil fokus

Overfor Romsdals Budstikke utdyper Orø, som har vært engasjert i kultur- og musikkproduksjon for barn og unge hele livet:

– Jeg synes det er hårreisende at sang er tatt ut. Det er så elementært at sang må med, som en av våre viktigste tradisjonsbærere.

– Men det er en overordnet plan; er det så farlig at sang ikke står spesifikt nevnt?

– Det er hele fokuset i skolen som blir feil. Det er rettet inn mot de teoretiske faga. Man stiller sterke krav i matematikk på lærerutdanningen. Matte er viktig, ikke misforstå. Men de estetiske faga bør løftes opp og fram. Sang og musikk gir en sterk fellesskapsfølelse. Det har så mange sosiale aspekt, og er grunnleggende viktig, sier Orø.

– Hvorfor er det fjernet?

Kyrre Bjørdal Sæther, utøvende musiker og dirigent for Fuglset mannskor, har vært lærer i 12 år og jobber i dag på Bergmo ungdomsskole.

– Det jeg lurer på, og ikke har funnet noen forklaring på, er hvorfor sang er fjernet i en plan som er opptatt av verdier. Står sangen i vegen for noe? Hva er motivasjonen? Hvilket markeringsbehov er dette, spør Bjørdal Sæther, og legger til:

– Jeg tror jo ikke selve fjerningen får noen betydning for sangens plass i skolehverdagen. Men det sier noen om hvilken retning det går i, sier Bjørdal Sæther.

– Hvordan har de praktisk-estetiske faga utviklet seg i løpet av dine 12 år i skolen?

– Det er mindre ressurser og lavt timetall. Her på Bergmo har vi 1 time musikk i uka pr. trinn på ungdomstrinnet. Det er det minste faget, og selvsagt en utfordring å komme gjennom det teoretiske og praktiske i læreplanen. Jeg forsøker å legge vekt på mestring og glede, sier Bjørdal Sæther.

Sang en del av å være menneske

Solveig Salthammer Kolaas er førstelektor i musikk ved Nord Universitet, Levanger, og har opplevd stor respons etter at hun på kronikkplass i Adressa spurte om sang ikke er viktig i skolen mer.

– Det har alltid stått sang i den overordna planen. Det er første gang det ikke står, sier Kolaas til Romsdals Budstikke.

– Heller ikke andre fag eller fagbegrep står spesifikt nevnt?

– Nei, men sang er ikke et fag, det er en verdi som bør gjennomsyre den norske skolen. Sang er en grunnleggende del av det å være menneske.

Kolaas frykter signaleffekten fjerningen kan gi.

– Dette bekrefter utviklingen i skolen med mer vekt på teoretiske enn praktiske-estetiske fag. Balansen blir skjevere og skjevere, selv om disse faga er grunnleggende for dannelsen av hele mennesket, og også har positiv betydning for teoretisk tenkning.

Den overordna planen er presentert som ferdig, mens fagplanene nå er ute til høring.

– Nytter det å protestere?

– Ja, det tror jeg. En plan kan alltid revurderes, sier Kolaas.

Kunnskapsministeren synger ut svar

Kunnskapsdepartementet uttaler til Dagbladet at saken bygger på en misforståelse, og at det skal være like mye sang i skolen som før.

I en video publisert 6. oktober synger konst. kunnskapsminister Henrik Aaheim ut budskapet på melodien «Bamses fødselsdag».

– Sangen er et spenstig og artig bidrag i debatten, så fremt han viser at han prioriterer sang og estetiske fag i læreplanene også. I denne saken veier ironisk nok det skriftlige ordet tyngre enn det sungne, sier Kolaas.

– Departementet mener saken bygger på en misforståelse?

– Saken bygger på det faktum at sang ikke lenger står planfestet som en del av skolens overordnede verdigrunnlag. Sangen i skolen har de siste årene blitt mer og mer svekket. Det holder ikke at kunnskapsministeren sier at «alle skal få synge her» hvis det ikke er ivaretatt i overordna lærerplan, sier Kolaas.

Første trinn synger for rundt 600 tilskuere på 60-årsfesten på Kviltorp skole. – Sang binder oss sammen. Man får en fellesskapsfølelse av å stå samlet og synge, sier førstelektor i musikk ved Nord universitet Levanger, Solveig Salthammer Kolaas. Foto: Per Tormod Nilsen
Solveig Salthammer Kolaas. Foto: Privat
Kyrre Bjørdal Sæther. Foto: Per Tormod Nilsen
Konstituert kunnskapsminister Henrik Asheim (H). Foto: NTB scanpix