Etter tre kvarters debatt var det klart for votering. Den opprinnelige søknaden fra Norsk Tindesenter, som eier og driver Via Ferrataen, var på ønske om å ta betalt 100 og 200 kroner for henholdsvis kort og lang tur.

Leder i planutvalget, Renate Soleim (H), la fram et alternativt forslag. Hun ønsket at man finner en frivillig betalingsordning. Det ble det til slutt et klart flertall for, 7 mot 2. Hun fikk støtte fra Senterpartiet, Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og  Fremskrittspartiet. De to som stemte imot var fra hennes eget parti, Høyre.

– Ganske vanskelig

Marit Valde Singelstad oppsummerte saken mot slutten av debatten:

– Jeg trodde dette var en grei sak. Men så hører jeg debatten, og jeg forstår alle argumentene på begge sider og synes dette ble ganske vanskelig, sa hun.

Mye av debatten dreide seg om den prinsipielle siden, frykter for at en tillatelse til å kreve inn betaling fører til et rush av søknader fra andre tiltak i kommunen. Allemannsretten og fri ferdsel har vært grunnleggende elementer, og problemstillinger som også har vært diskutert i forkant av møtet. Motsiden var opptatt av at tvungen betaling ville gi tryggere øknonomi, særlig på lengre sikt når vedlikeholdsbehovet øker og kanskje den frivillige betalingsviljen kan synke.

Viktig prinsippsak

Utvalgsleder og forslagsstiller Soleim poengterte at saken er viktig av prinsipiell karakter, og vil gi et tydelig signal på hvilken kommune Rauma ønsker å være.

– Allemannsretten og dugnadsånden står unikt sterkt i Norge. I denne saken har det kommet mange reaksjoner, både fra friluftsrådet og klatreforbundet, som var positive til tiltaket, men ikke betalingsforslaget som kom senere. Det er viktig at alle parter blir hørt, og at vi får inntekter til drift og vedlikehold av Via Ferrata, sa Soleim.

– Hindrer ikke fri ferdsel

Partifelle Knut Johan Stenerud fulgte opp med å si at han var enig i mye, men ikke i konklusjonen.

På andre siden av bordet satt Senterpartiets Gudrun Herje Langseth, som ville prøve frivillig betaling først.

Flere var interessert i å prøve et år.

– Er det et annet prinsipp neste år? Skal ikke prinsippet være det sammen, uavhengig av om tiltaket går i overskudd eller underskudd, spurte Kristoffer Bakke fra Høyre.

Ordfører Lars Olav Hustad var tilstede i møtet, og han sa at dette måtte være en prinsippsak i dag, neste år og om to år fram i tid.

– Vi må være forsiktige med å la økonomien bli avgjørende, fremfor prinsippet. Og det er heller ikke utvalgets rolle å avgjøre hvordan pengene skal kreves inn, men hvorvidt det skal tillates, sa ordføreren, som også var engasjert i saka.

Fryktet konsekvensene

– Med det slagordet vi har i kommunen, må vi ikke la det bli slik at alle som skal ut på tur må stå klar med en femtilapp i hånda, sa Arbeiderpartiets David Grøvdal, som også var redd for konsekvensen hvis ett spesielt tiltak skulle få lov til å kreve betaling.

De fleste i utvalget var enige i at rekkefølgen saken har vært framstilt på ikke var optimal. De mente at søknaden om betaling burde vært med når politikerne behandlet tillatelse til å bygge Via Ferrata før oppstart av prosjektet.

Norsk Tindesenter har det første året budsjettert med en vedlikeholdsbehov på 220.000 kroner, basert på erfaringene fra Via Ferrata i Loen. Renate Soleim sa at de siden de gikk ut i Åndalsnes Avis og oppfordret folk til å betale, har de fått inn 30.000 kroner i september.