Eresfjord: Salget av åpne biler her på berget er minimalt. Klima og vær på våre breddegrader åpner ikke så ofte opp for toppløs kjøring. Men Mazda har solgt jevnt og trutt av sin MX-5.

Modellen ble en suksess da den kom i 1989. Lett, liten og ganske så ukomplisert, med tydelig inspirasjon engelske sportsbiler som Triumph Spitfire og ymse Austin-Healy og MG modeller.

Bilen har opparbeidet seg en dedikert fanskare, også her i landet. Ikke ofte man finner en bilklubb for en spesifikk modell, en norsk mx-5 klubb finnes og medlemmene er ganske aktive.

Mye av populariteten skyldes japansk kvalitet, god design og grei pris. At antall konkurrenter i klassen er få hjelper også.

Utseende

Nye MX-5 er flere hakk hvassere utseendemessig enn forrige generasjon. Skarpere design gjør at bilen ser mer rå og sporty ut.

Fronten er barsk med lavt panser og høye skjermer, men bilen ser bra ut fra alle kanter.

Innvendig

Første gang man setter seg inn, rettere sagt ned, føles det en smule klaustrofobisk. Det er trangt på alle kanter, men følelsen går raskt over. Etterhvert føles det helt greit.

Interiøret er både gjennomført og gjennomtenkt. Alle knapper og brytere en enkle å finne.

Lekkert er det også. Alcantara-detaljene i testbilen gjør seg, og hever premiumfølelsen.

På veien

MX-5 har vært ledende i klassen, og skuffer ikke denne gangen heller. Lavt tyngdepunkt, lavprofildekk og god vektfordeling sørger for svært gode kjøreegenskaper.

I svinger, hvor man i en annen bil måtte ha løftet på gassfoten eller bremset, kan man ufortrødent fortsette i samme tempo.

«Bilen klistrer seg til veien» er et etterhvert temmelig slitt uttrykk, men her er det veldig dekkende.

Helårsbil

Cabrioleter har vært sett på som sommer og entusiastbiler, og er ofte bilnummer to.

Det er det ingen grunn til. Dagens utgaver har isolerende og gode kalesjer, og går du for en hardtop-utgave så har du et «normalt» tak.

Testbilen var utstyrt med hardtop. Et knappetrykk og taket forsvant ned i bakenden, foran bagasjerommet, og et tilsvarende knappetrykk for å få det på plass igjen.

Med taket på plass er MX-5 som en hvilken som helst annen coupé. Plassmessig et det selvsagt begrensninger, men for en enslig, eller for et par, vil bilen duge utmerket året rundt. Bagasjerommet er som ventet ikke spesielt stort, men det er dypt og får med seg det meste for en ferietur for to.

På resept

Vi har en fantastisk natur i Romsdal. Ikke bare for de som springer på fjellet, men også for den som liker å ta seg en biltur.

Turen innover Eresfjorden tidlig en morgen var en opplevelse. Strekningen er kjørt ørten ganger tidligere, men det var noe ekstra med å kjøre åpen bil så tidlig på dagen.

Blikkstille. Ingen trafikk. Sol og stemningsskapende dotter med lav tåke. Den eneste lyden var fuglesang, og uten tak sanser og hører man bedre, og får rett og slett med seg mye mer. Og med taket av stresser man automatisk ned.

Leger burde hatt muligheten til å skrive ut resepter på en tur i cabriolet. - Uffda Olsen, du virker både stressa, deprimert og sliten, jeg skriver ut en resept på en cabriolet tur til deg. Det hadde vært noe det.

Nisjebil

Cabrioleter er en nisjesjanger, så noe volumselger blir ikke MX-5, men det er solgt flere i vårt distrikt.

Prisene starter på under Kr 350 000,- og tar du bilen for hva den er, så får du faktisk mye bil, og glede, for pengene.

Midtlivskrise?

Idiotisk, men samtidig med en dose sannhet, menn over 40 som kjøper cabriolet bør velge bil med litt varsomhet. Skillet er kort mellom å være småkul til det oser midtlivskrise.

Med nye MX-5 er du trygg. Det er en av få cabrioleter som passer for alle. Den er nærmest roadsterens svar på Golf, klasseløs, og den blir aldri feil.