Åndalsnes/Tottenham: – Det er veldig spennende å få være med på dette byggeprosjektet, men det er ingen som ser akkurat vårt bidrag. Det er ganske godt gjemt, sier Arvid Loe, salgssjef ved Invisible Connections i Åndalsnes.

Det var bygg.no som først skrev at Invisible Connections hadde bidratt med usynlige forbindelser til Tottenhams nye stadion. Disse er plassert i de seks hovedtårnene som knytter nødtrapper i betong sammen.

– Dette er et system som binder sammen trapper, og det er brukt mye i jordskjelvramma områder. Det er laget for å tåle mye, sier Loe.

Etter planen skal stadionet ha en kapasitet på minst 61.000 tilskuere. Bygget skal stå ferdig sesongen 2018/2019.

Britiske forbindelser

Invisible Connections produserer ulike stål- og betongforbindelser. Disse støpes i betongen slik at de ligger usynlig under bygningsmassen.

– Det startet med at vi leverte produkt til en trappeprodusent i Irland som igjen laget trappene til det nye stadionet, sier Loe.

Prosjektet har en pris på hele 800 millioner, men sjøl om selve prosjektet har en stor prislapp, er ikke beløpet så høgt for Åndalsnesbedriften.

– Denne kontrakten er langt fra den største vi har vært med på hvis vi tenker på volum og penger. Det ligger vel på rundt fem millioner.

Ingen fra Invisible Connections i Åndalsnes har vært på besøk under byggingen i Tottenham enda.

– Det er veldig strenge regler rundt hvem som kan ferdes på byggeområdet så vi har dessverre ikke fått vært der sjøl, men vi håper at vi kan se det ferdige resultatet.

– Vi omsetter for rundt 40 millioner i året og 20 prosent av dette kommer fra eksport. Storbritannia er nok der det er størst marked, forteller Loe.

Han håper at arbeidet med Tottenham og Premier League på CV-en kan få flere internasjonale jobber i framtida.

– En av våre siste prosjekt er en stor skyskraper på Kuala Lumpur på hele 32 etasjer. Etter dette prosjektet håper jeg vi kan gjøre eksportandelen vår enda større.

Loe og medarbeiderne har ikke tenkt seg på noen Tottenhamkamp med det første, men tviler på at noen av tilskuerne kommer til å legge merke til de usynlige bjelkene fra Romsdal.

– Jeg tror nok de fleste vil følge med på kampen, heller enn å lure på hvordan bygget er satt sammen.

Salgsleder, Arvid Loe tror prosjektet kan ha mye å si for bedriften. Foto: Invisible connections