I anledning Bilens dag, og for å få vist frem bilen til interessenter, hentet Odd Irvin Henøen hos Harald Hustad AS en Toyota Mirai til Molde for noen dager.

Målet var ikke å selge, men å vise hva fremtiden kan bringe.

– Toyota har konsentrert seg om å selge hovedsakelig til firma og etater i Oslo-området, i påvente av at flere fyllestasjoner for hydrogen bygges. Uno X har store planer i den forbindelse og mye vil skje de neste par, tre årene, sier Henøen.

– En ny generasjon Mirai kommer i 2020, da vil også antall stasjoner med mulighet for å fylle hydrogen ha økt betraktelig, fortsetter Henøen.

Alltid spennende med en prøvekjøring i en bil som kun finnes i få eksemplarer her i landet. Mirai innfridde på mange måter, men hadde også noen mangler.

Ikke direkte pen

Å si at Mirai er en pen bil, er en overdrivelse. Enkelte mener den er på grensen til stygg.

Men Toyota vet hva de gjør, designet er et svært bevisst valg. Et valg Toyota tok allerede med første utgave av Prius for 20 år siden. Man skulle se at her kom det en hybrid, utseende skulle være futuristisk og skille seg fra resten av modellrekken. En filosofi som nå også gjelder Mirai.

Og utseendet vokser på deg etterhvert. Bilen har flere fiffige designdetaljer, og den ser faktisk småtøff ut.

Innvendig

På innsiden ser det også futuristisk ut. Flere skjermer, og betjening av det meste foregår via touch-betjening. Dashbord layouten er uvant og en smakssak, men alt er oversiktlig, og praktisk.

Plass og seter, både foran og bak er det ingenting å utsette på.

På veien

Mirai oppfører seg eksemplarisk på veien, med en tung og betryggende kvalitetsfølelse, samtidig som den er lettkjørt og oversiktlig.

Bilen føles på mange måter som en el-bil, med et jevnt og raskt drag. Selv med over 1900 kg å dra på, med fører, er bilen kvikk nok, uten at den er noe lyn av den grunn. Gir man på høres et liflig «fremtids-hvin» som hentet fra biler i filmer som «I, Robot» og «Minority Report».

En bil for fremtiden?

Mirai gir en liten «Tilbake til fremtiden» følelse. Som den har kommet fra fremtiden for å vise seg frem, for så å reise tilbake, til vi tar den igjen om to, tre år.

Men er det en bil for fremtiden? Bilen, og hydrogen, har sine gode sider. Å fylle tanken tar omtrent samme tid som på en bil med fossilt brennstoff.

Miljømessig har den mye for seg. Mange variabler som spiller inn, men veien fra produksjon til drivstoffet er på tanken din, er mindre strømkrevende enn for fossilt brennstoff. Og alt den slipper ut er vann.

Rekkevidden er også godkjent. I USA er Mirai sertifisert til å kunne kjøre rundt 500 km med 5kg hydrogen på tanken.

Bakdeler

Prisen er for høy, knappe 600 000,- er i meste laget. Bilen fås kun som fire-seter og bakseteryggen kan ikke legges ned. Mirai er heller ingen lettvekter.

Fyllestasjoner er for tiden få. Å bygge en fyllestasjon koster millioner. På drivstoffsiden er de ikke så veldig villige til å ta kostnadene siden det er så få hydrogenbiler på veiene, mens bilprodusentene har vansker med å få solgt hydrogenbiler siden det er få fyllestasjoner.

Men ting er ikke nødvendigvis helsvart.

Toyota har sagt at prisen på Mirai skal ned. Rekkevidden vil sannsynligvis øke og neste generasjon vil nok ha forbedringer med baksetet.

Oppsummert

Med lavere pris og flere fyllestasjoner, bør Mirai og andre hydrogenbiler klare seg bra. På mange måter tar de med seg det beste fra to verdener, fra både fossil og el-biler. Men konkurransen blir tøff.

Mirai er et vellykket og viktig ansikt utad for hydrogenbilene, men de har noe å bryne seg på. Blir spennende å se hvordan hydrogen-landskapet ser ut om 5 år.