– Jeg kjøpte den usett. Jeg har sett på markedet, lest meg opp og skjønte at dette er en god bil. Nå har jeg fått den, og den svarer absolutt til forventningene, sier Alf Morten Karlsen til Romsdals Budstikke.

Vi møtte han i lokalene til Årø Bilsenter like før han skulle hente bilen. Bilen med komfortpakke er svært godt utstyrt, Alf Morten har valgt den best utstyrte varianten. Med skinn, vinterhjul og diverse annet snacks kommer sluttprisen på 355.000 for denne bilen.

God rekkevidde

Det eneste man ikke kan få som utstyr, er slepekrok. Det man derimot får på denne elbilen til moderat pris, er skikkelig rekkevidde.

– Jeg ville ha en bil med god rekkevidde og ventet derfor på dette. Nå kan jeg trygt dra på besøk til dattera i Oslo uten å bli plaget av rekkeviddeangst. Bilen er samtidig veldig god å sitte i, både i forsetet og baksetet. Den gir også en litt høgere sittestilling enn mange vanlige personbiler, noe en mann i min alder setter pris på, sier Alf Morten Karlsen.

Opel Ampera har en oppgitt rekkevidde på 520 kilometer etter de offisielle testene. Det er omtrent det samme som Tesla. I praksis betyr dette rundt 400 kilometer med norske forhold, forteller bilselger Sveinung Julnes, som har store forventninger til nykommeren. Så langt er over 40 biler bestilt hos forhandleren på Årø, uten ventetid kunne det vært enda flere. Årø Bilsenter overtok nylig som Opel-forhandler i Molde, Ampera gir en knallstart.

– Det er flere grunner til at jeg valgte Ampera. Den vil bli brukt mest til lokalkjøring, ti til 20 kilometer per dag. Da forurenser den ikke. Bilen har en sterk motor på 204 hestekrefter. Den store rekkevidda er et pluss når man skal på langtur. Hittil er det bar Tesla som har hatt dette, men den ser jeg mer på som en sportsbil for de mer velstående, sier Alf Morten Karlsen.

Elbil som nummer én

Årø Bilsenter har nå levert noen Opel Ampera, og har demonstrasjonsbil stående. Bilen ble vist fram under Bilens dag i sentrum den 3. juni, mange var nysgjerrige og ville se nærmere på bilen.

Den er produsert i USA og leveres kun med forhjulstrekk.

Årø Bilsenter selger nå flere merker med elektrisk drift eller hybrid. Både Opel, Hyundai og Renault har nå elbiler med god rekkevidde.

– Før var det mange som kjøpte elbil som bil nummer to i familien. Med biler som Opel Ampera blir elbilen bil nummer én. Miljøhensyn, gratis bompassering, lave avgifter og andre økonomiske fordeler er grunnen til at folk velger elbil. De gunstige reglene for elbil er fredet til 2020, forteller Sveinung Julnes.

Ønsker flere ladestasjoner

Men det er ikke lenger gratis å parkere elbil i Molde, på fylkesvegferjer må man også betale vanlig pris. Det gjør ikke noe for Alf Morten Karlsen, han har funnet bilen han ville ha.

Som nyslått elbileier ønsker Alf Morten Karlsen flere ladestasjoner. Han satser på å lade opp med vanlig kontakt heime, og vil vurdere om han seinere skal kjøpe inn utstyr for hurtiglading.

Hans første bil var en Simca 1000. Utviklingen fra den tid til Opel Ampera har vært enorm.

Bilselger Sveinung Julnes gratulerer Alf Morten Karlsen som første Ampera-kunde i Molde. Foto: Olav Skjegstad
Interiøret er funksjonelt og ryddig. Foto: Olav Skjegstad