MOLDE: – Dette er en gledens dag, ikke bare for oss i Møreaksen - men for hele regionen og hele fylket, sier Erik Berg. Olav Gjerland nikker bifallende. De to har vært blant de sterkeste forkjemperne for Møreaksen i den kraftige debatten om prosjektet.

– Framsynte politikere

– Jeg vil gjerne si tusen takk til våre framsynte politikere, som har lagt inn Møreaksen delvis allerede i første periode i Nasjonal transportplan (NTP). Det er vi kjempeglad for. Det betyr at Møreaksen nå er bestemt – og at den blir bygd. Det er et stort flertall på Stortinget for det. Vi har ført en saklig debatt. Da er det godt å ha vunnet fram. Politikerne har lyttet til den saklige delen i debatten.

– Jeg kan ikke se hva mer det nå skal være å debattere. Hvis noen vil slåss videre, så gjerne for meg. Saken er endelig avgjort.

– Nei, det har jeg overhodet ikke vært i tvil om. Møreaksen er noe framsynte folk i Molde, Romsdal og hele regionen har jobbet med i 30 år. Den er veldig godt forankret. Den er det eneste alternativet for kryssing av Romsdalsfjorden som er godkjent av Statens vegvesen, Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet. At den nå kom med i NTP, hadde jeg regnet med.

– Den er en ren formsak. De fire partiene som har presentert dette i dag, har flertall på Stortinget. Saken er avgjort, gjentar Erik Berg.

– Kommer vi i gang mot slutten av første NTP-periode i 2022, kan en kjøre ferjefritt i 2027–2028.

– Optimist hele tiden

– I Molde Næringsforum har vi jobbet for Møreaksen i mange år. Vi har hele tiden vært realistiske optimister, sier styreleder Olav Gjerland.

– Møreaksen er viktig både for Molde og regionen. Den er viktig for Molde fordi den knytter oss opp til en sterk sunnmørsregion. Med den krafta som fins i begge regionene, kan Møreaksen bare gjøre at én pluss én blir tre. Den er også viktig med tanke på å bygge Møre og Romsdal sammen til én region. Møreaksen vil knytte rundt 4.500 mennesker i Midsund og Aukra til fastlandet. Det er viktig. Midsund skal inn i den nye Molde kommune. Det er også ekstremt verdifullt å få knyttet Aukra, som en av de største verdiskaperne i Norge til fastlandet.

– Det har vært en kraftig debatt med en tøff tone om trasevalg?

– Ja, innimellom har det vært en tøff tone. Men vi har hele tiden stått på det som var utgangspunktet for prosjektet. Vi er glad for at det i form av bevilgninger nå blir satt fart på prosjektet, som har vært gryteklart lenge. Jeg vil takke både lokale og sentrale politikere for at de har fulgt opp det sterke ønsket fra næringslivet på begge sider av fjorden for å få Møreaksen realisert.

– Den største effekten blir at vi får et sammenhengende bo- og arbeidsmarked. Og at et samarbeid som fra før er bra, kan skrues opp ytterligere noen hakk, sier Olav Gjerland.

Daglig leder Harald Espeland i Møreaksen AS er også svært glad.

– Nå er Møreaksen vedtatt, og prosjektet blir bygd. Det er en fantastisk dag. Det er bare å gratulere hele fylket og næringslivet med dagen, sier Harald Espeland. Hva som skal skje med selskapet Møreaksen AS, blir nå opp til generalforsamlinga.