– Akkurat nå handler det meste om forberedelser til turnéen, som starter på Sentrum Scene 4. februar. Det blir ni konserter. Kjempegøy! Jeg elsker jo å stå på scena, sier Ine Hoem på telefon fra sitt kombinerte kontor, øverom og studio på Vålerenga i Oslo.
– Hvordan fikk du support-jobben?
– Jeg og Veronica Maggio har samme norske bookingagent. De var på jakt etter en norsk support. Og valgte meg. Det kunne ikke passet bedre, med alt som skjer nå, sier Ine Hoem.
Maggio-fan
Ine Hoem, jazzutdannet fra NTNU og med bakgrunn i bandet Pelbo, forteller at hun har hørt mye på "Satan i gatan", Maggio-albumet fra 2015.
– Hun skriver gode, direkte tekster, det er svensk poesi, og jeg er en liten fan. Det er litt stas. Jeg har vært support før, men nå føler jeg at musikken min passer godt inn. Og så er det ingen ulempe at hovedartisten selger så godt, og er så populær, sier Hoem.
– Hva betyr det for din egen karriere?
– At jeg får spille for mange! Og at jeg får brynt meg på store scener, og overbevist om at jeg fungerer live, sier Ine.
– Maggio og Hoem - hvilke likhetstrekk finnes?
– Vi har begge mye energi i musikken. Det er vanskelig å være likegyldig til den. Og så er vi to sterke, kvinnelige artister. At Veronica Maggio er så ublyg i stilen, men også feminin, synes jeg er veldig kult, sier Ine Hoem, som tar med seg Julie Falkevik på keyboard og kor på turnéen.
Kunstnerisk uttrykk
Forrige uke slapp hun singelen og videoen til "Moonland". Den 10. februar kommer albumet "Moonbird".
– To år har gått siden Angerville og hit-en "This Year". Hvilken Ine Hoem får vi høre nå?
– Jeg har samarbeidet tett med Tobias Fröberg, produsent på Gotland. Det har vært en inspirerende og veldig intens prosess, og jeg er så fornøyd med hele pakka! Tobias, og de låtskriverne jeg har hatt hjelp av, har pushet meg på en måte jeg ikke ville klart selv, sier Hoem, som mener hun har funnet sitt særpreg.
– Det er mørkere, mer mollstemt og mer edgy enn på forrige album. Mer synth, og med en bærende vokal.
– Fjærene og ansiktsmalingen; de er en del av et kunstnerisk uttrykk?
– Ja. Jeg har laget en kunstnerisk helhet, der det handler om å drømme om å bli en annen. At man transformeres til å bli noe helt annerledes. Jeg har alltid likt det eventyraktige, sier Hoem.
– Hva ligger i Moonbird-tittelen?
– Å drømme om store ting. Det kan være store mål, men også å tørre så lippe taket og være fri, sier Hoem.
Giftet seg på Hoem
Tidligere har Ine Hoem, som sin far, forfatter Edvard Hoem, brukt huset på Hoem i Fræna som skrivestue. Denne gangen har det kreative foregått på Gotland.
– Men jeg ser for meg å bruke det mye framover. Det er et så fint sted, sier Ine Hoem, som giftet seg på Hoem med musikerkollega Trygve Fiske i august i fjor.
– Hvordan er det med nervenene før plateslipp og turné?
– Jeg sover litt dårligere nå. Samtidig er jeg fornøyd med det jeg har laget. Og jeg føler fortsatt jeg er ung og lovende, selv om jeg er 31, sier Ine, som lever av å være musiker.
– Det går utrolig nok rundt. Det er ikke et fett liv, men det går, humrer hun.
– Så når får vi høre deg på Moldejazz?
– Ja, si det, du. Det må du spørre dem om. Men det er absolutt ett av målene mine!