For det var i Eide det startet, da bestefaren til Terje, Tønnes Sildnes, startet bilverksted i 1950. I 1969 fikk firmaet agentur på Datsun, et til da nokså ukjent bilmerke i Norge. Da var Terje to år, det ble mye bil og bilprat i oppveksten for gutten. Han vokste opp og tok han sine tak i forretningen. Som 18-åring ble han sendt til Drammen på årskonferansen for Nissan-forhandlerne i Norge som representant for firmaet. Men det var ikke bilforhandler han planla å bli.

Sendt på møter

– Far og onkel Erling likte ikke slike møter, så de sendte like godt meg. Jeg ble tatt godt imot, men mange stusset nok litt over den unge daglige lederen, forteller Terje Sildnes, som hadde fått seg sin første bil tre år tidligere. Det var en Datsun Sunny. Den ble tatt godt vare på og er ennå i familiens eie.

Yrkesvalg

– Jeg tok førerkortet straks jeg var gammel nok. Men siden jeg er født den 17. mai, måtte jeg vente til dagen etter, smiler han.

Faren hans, Erling Sildnes, var ingen pådriver for at Terje skulle følge i hans fotspor med yrkesvalg.

– Finn deg noe annet å gjøre. Bil er bare hardt arbeid og liten fortjeneste, var rådet fra far.

Terje lyttet til faren og utdannet seg til maskiningeniør i Ålesund. Han var ferdig i 1989. Men dette var i en periode det var svært magert om ingeniørjobber.

Eidepatriot

Han gikk derfor inn i familiefirmaet i Eide og overtok som daglig leder i 1996, med søskenbarnet Torill som regnskapssjef.

To år seinere sto et nytt flott forretningsbygg i Eide klart, det er fremdeles hovedkvarteret for firmaet Auto 8–8 Sildnes og Halaas, som firmaet heter i dag. Terje prøvde seg samtidig i Molde, der han drev som Nissan-forhandler i fem år fra 2001. Ingen tenkte da at han skulle returnere til Molde 16 år seinere.

I 2004 tok han over Folgo Auto på Frei og slo seg sammen med Ford-forhandler Sigvart Halaas. Da spratt antallet ansatte opp fra 12 til 40, året etter tok Sildnes over alle aksjene

Skiftende tider

Men bilbransjen svinger, i 2007 var det tøffe tider og behov for mer kapital. Flere kom inn på eiersida, og siden 2009 har firmaet gått med overskudd hvert år. Fjoråret ble svært bra.

I 2011 tok firmaet over som forhandler for Ford og Nissan i Ålesund. Volumet ble doblet, satsingen i Ålesund ga positive resultat. Viljen til å satse videre. ble bare styrket.

Ga seg ikke

I 2015 sto et nytt forretningsbygg i Kristiansund klart, med sønnen Thomas som konsulent. Men Terje Sildnes ga seg ikke med dette.

– Sonderingene med tanke på å overta forretningen til Haukebø og Rødseth i Molde startet i fjor høst. Nå er vi i mål, og jeg føler vi er blitt godt mottatt i Molde. Etter overtakelsen i Molde har vi nå 110 ansatte og en omsetning på 600 millioner kroner i året. Målet er fortsatt vekst. I Molde vil vi fortsette å forhandle Mitsubishi og Subaru, i tillegg til Ford og Nissan, forteller Terje Sildnes.

Apropos bilmerker, Sildnes har vært innom flere som forhandler.

– En periode var vi forhandler for Alfa Romeo, bakgrunnen var at Nissan-importøren også tok inn Alfa. Merket fikk et skikkelig løft med modellen 156, men da importøren ble oppkjøpt var det slutt med Alfa for oss. Artige biler, men ikke helt problemfrie. Vi har også forhandlet SsangYong og Suzuki tidligere.

Avgiftspolitikk

Drømmebilen er nye Ford Mustang. En cab står til salgs. Torsdag var en kunde fra Halsa innom og bestilte en ny Mustang, avgiftsendringer har gjort det mulig å selge slike biler også i Norge. Avgiftsfritaket for elbiler kom på et gunstig tidspunkt. Familiebilen Leaf kom omtrent samtidig som Atlanterhavstunnelen ble åpnet. Det ga salgsrush for elbiler i Eide, der «halve bygda» kjører Nissan eller Ford.

– Myndighetene er på rett veg i avgiftspolitikken. Elbilene blir stadig bedre, men vi har heller ingen problem med de første modellene. De er driftssikre, forsikrer Terje Sildnes.

Han bor i Kristiansund og deler tida si mellom de fire forretningene, men hovedkontoret er og blir i Eide.

– Å være god bilselger er hardt arbeid. Du må være utadvendt, interessert i folk, hjelpsom og kundeorientert.

I fjor solgte firmaet 600 nye Ford og 470 nye Nissan. I tillegg kommer et omfattende salg av bruktbiler.

– Mitt inntrykk er at folk er ærlige. Det er svært sjelden jeg er blitt lurt med innbyttebil. Garantitida på fem år er også viktig for trygghet ved bilhandel. Noen biler kvier vi oss for å ta inn, gjelder dette dyre biler som er 5–6 år gamle og biler som er kjørt langt.

– Alt for kunden

– Bruktbilsalget er delt 50–50 på salg over nett og i butikk. De som kommer i butikken har gjerne orientert seg på nettet først. En spesiell handel jeg husker er sa jeg solgte sportsbilen Nissan 200 SX til en kunde fra Lakselv. Vi møttes på halvvegen i Nord-Sverige og byttet bil. Alt for kunden, sier Terje Sildnes.

Med Eide som base ser han hele fylket under ett. og liker det han ser. Han synes fogderistriden er en uting, og er klar på at Møre og Romsdal bør bestå som eget fylke.