Daglig leder Kåre Olav Monstad (45) vil dele prisen med kundene og sjåførene. Vi møtte de tre av disse i garasjen i Tomrefjord; veteranene Arne Kåre Monstad (72), Per Inge Kjersem (73) og Karsten Tomren (76). Alle kjører fremdeles storbil.

Karsten Tomren er onkel til Kåre Olav. Han startet opp med egen lastebil i 1973. Før det hadde han kjørt langtransport i inn- og utland i en årrekke for andre transportbedrifter. Men det startet lokalt i Tomrefjord. Med ferskt sertifikat kjørte Karsten lastebil for Oskar Helset, som handlet med både potet og fisk. Bilene til Helset var engelske Commer og Austin. Det ble langt større doninger å kjøre med etter hvert, Karsten var tidlig ute med langtransport med fisk til Antwerpen allerede i 1965.

Trives på vegen

I 1985 etablerte han selskapet Tomren Transport, som seinere har vokst sterkt. Totalt har de nå 13 biler. I 2003 overtok Kåre Olav Monstad ledelsen, Karsten fortsatte som sjåfør. 76 år gammel klatrer han fortsatt lett opp i førerhytta på den store semitraileren. Neste oppdrag er henting av en fiskelast på Averøya.

– Det handler om å komme seg opp om morgenen og få på seg kjeledressen. Da er det bare å kjøre, smiler Karsten Tomren.

Utvikling

Arne Kåre Monstad kom inn i bedriften i 2003. Da hadde han kjørt buss og langtransport for andre i flere tiår, blant annet med fisketransport til utlandet.

Da Skorgenes var store på bygging av trebåter, ble det mange turer til Sverige. Returlasten var material. Om sommeren var det turbilkjøring i Europa.

– Dette var før mobiltelefon og GPS. Jeg leste kart om kvelden, vi fant alltid fram. Det var veldig trivelige turer, forteller Arne Kåre Monstad.

Han ble godt kjent i Europa og opplevde mye. En gang skulle han ha med seg et returlass med druker fra Italia til Tromsø. Ute på åkeren hadde plukkerne med seg ei geit som de melket når de skulle ha fersk melk til sin kaffe latte.

For tidlig å slutte

Per Inge Kjersem skulle egentlig pensjonere seg da han var 66. Men på et klassetreff i Tresfjord møtte han sin gamle klassekamerat Arne Kåre Monstad, som lurte på om han ikke ville begynne å kjøre i Tomren Transport. Slik ble det.

Også for Per Inge var det en bratt læringskurve. Han lærte å kjøre med bilen til onkel Elling Kjersem i Tresfjord. Det var en 1923-modell Ford. Med ferskt sertifikat begynte han å kjøre for brødrene Fremstedal. Beskjeden var klar:

– Møt opp på Nysetra. Der skal du være med over fjellet og lære å kjøre brøytebil. Det var krevende nok i den tida da det var veldig mye snø, men de holdt vegen åpen.

Deretter ble det jobb med betongbil og langtransport.

Nå kjører de tre veteranene når det er behov, og det er det ofte, Karsten er på vegen så å si daglig.

– Det blir ikke laget slike som disse karene mer, sier Kåre Olav Monstad. Han roser alle sine ansatte, og sier at næringsprisen er en stor oppmuntring for alle.

Utfordringer

– Transportbransjen har mange utfordringer, konkurransen fra utenlandske selskap er knallhard. Myndighetene gjør det heller ikke lettere for oss

norske når de igjen øker avgiftene på diesel. Dette svekker konkurranseevnen til norske transportører. Dieselen er to kroner billigere i Danmark. Prispresset fra østeuropeiske transportrører er stort, og bompengene øker stadig, sier Kåre Olav Monstad. En annen utfordring er å skaffe nok sjåfører. Tomren Transport er lærebedrift.

De blå bilene er ofte å se på vegen og på ferja mellom Molde og Vestnes. De kjører både stykkgods og fisketransporter og har oppdrag for verftsindustrien.

Påbyggene til trailerne til Tomren Transport kommer fra Bussbygg på Hovdenakken. Monstad ser det som praktisk å handle lokalt, sørvis og kvalitet er avgjørende når de bestiller nye påbygg. Og både privat og på jobb er det Volvo som er favorittmerket.

Lars Monstad (13) har allerede bestemt seg for yrke, han skal bli lastebilsjåfør. Her sammen med pappa Kåre Olav i førerhytta på den nyeste bilen. Foto: Olav Skjegstad
Karsten Tomren startet firmaet, Kåre Olav Monstad tok over, Lars Monstad blir tredje generasjon i Tomren Transport. Foto: Olav Skjegstad