Reguleringen av et nytt boligområde i Brattlia ovenfor Cecilienfryd forutsetter imidlertid at utbygger finner en vegforbindelse med akseptabel stigningsgrad, heter det i Høyres forslag som ble enstemmig vedtatt i formannskapet.

Sparer «Torleifen»

I formannskapet ble det gjort flere endringer, i tillegg til sakene om deling av Bjørsetsaga og mindre verning mot fortetting sør for Parkvegen.

Venstre fikk full støtte i å ta ut et foreslått 11 dekar stort boligområde nedenfor «Torleifen» på Øvre Fuglset.

– Nede Rosenlund er en liten, unik og velholdt gammel husmannsplass som grenser til det mye brukte friområdet «Torleifen». Markene på husmannsplassen brukes også.

Foreslås bevart Friområdet «Torleifen» strekker seg oppover Øvre Fuglset. En boligbygging på Nedre Rosenlund ville kun gitt 5–6 boenheter på grunn av kulturminner, mente administrasjonen, men politikerne vil ta området helt ut av plana. Foto: Kjell Langmyren

Blir det foreslåtte området ovenfor bygget ut, som går helt opp til Olav Oksviks veg, vil Torleifen bli liggende inneklemt, sier Frøydis Austigard (V) til Romsdals Budstikke.

– Kombinasjonen Torleifen og Nedre Rossvoll som friområde har vært, og vil være, viktig for et tett befolket område på Fuglset, sier Austigard, som har tro på at det går gjennom i kommunestyret.

Mer i vest

Et 20 dekar nytt boligområde kalt «Hauksikt» vest for Djupdalen, tok politikerne inn i planen igjen, etter at administrasjonen fjernet det etter innsigelser fra Fylkesmannen.

– Den debatten kan vi ta med Fylkesmannen igjen, sa Torgeir Dahl (H) om forslaget fra Høyre.

Sykkelplass

At den nye kommunedelplanen foreslår et felles krav til sykkelparkering for alle boliger, falt ikke i god jord hos Høyre.

– Vi vil ha oss frabedt at det kontrolleres helt inn i bodene til folk. Personlig er det så rotete i min, at det bør unngås, påpekte Dahl muntert.

Endringen om at kravet til sykkelplasser ikke skal gjelde eneboliger ble enstemmig vedtatt.

Forrige gang det var snakk om utbygging av et nytt boligområde i Brattlia, den bratte lia bak Cecilienfryd, ble planene stoppet på grunn av manglende vegløsning. Foto: Kjell Langmyren