Det sier Bjarne Nielsen, som får full støtte fra Fræna-ordfører Tove Henøen.

Både hun og andre beboere på Tornes reagerer på den nye Atlanterhavsruta.

Mandag ble den 20 mil lange  «Atlanterhavsruta» mellom Kristiansund og Ålesund offisielt åpnet på Kårvåg i Averøy. Sykkelruta går blant annet i ytre Fræna via Bud, til Kjørsvik og Tornes.

80-sone

Traseen til nye sykkelruta får beboere i Tornes-området til å reagere. Bjarne Nielsen bor mellom Kjørsvik og Tornes sammen med Kari Selnes. Paret har skrevet et leserinnlegg der de stiller spørsmål rundt sikkerheten til sykkelruta (se Ordet fritt). Han forteller at de i utgangspunktet er positive til sykkelruter, men påpeker at det fra Tornes til Kjørsvik er 2,3 kilometer uten gang- og sykkelveg – og at det er 80-sone.

– Ikke trygt

– Jeg kan ikke fatte at Statens Vegvesen har gått god for at det å sykle langs denne strekningen er trygt. Beboere her mener vegen er livsfarlig og tør ikke la ungene sine gå eller sykle langs vegen. Sikkerheten er ikke godt nok ivaretatt. Ukjente sjåfører regner nok med at det er gang- og sykkelveg her. Men her kommer gående og syklende brått på, sier Nielsen.

Nabo Odd Havnes mener også gang- og sykkelveg burde vært på plass:

– Det er et guds under at det ikke har gått folk. Mange kjører som svin, sier han.

– Forferdelig

Heller ikke Solveig Frøystad fra Kjørsvik kan forstå at det er lagt opp til sykkelrute på strekningen.

– Det er helt forferdelig. De kjører opp i 120 kilometer i timen forbi her. Jeg ville ikke latt noen av barnebarna mine gå eller sykle her alene, sier Solveig.

– Visste det ikke

Ordfører Tove Henøen, som sjøl bor på Tornes, sier til Budstikka at hun er svært forundret over at Statens Vegvesen har lagt sykkelruta via Kjørsvik-Tornes uten å sørge for bedre trafikksikkerhet.

– Det er naturlig at ruta går her, men jeg hadde ikke i min villeste fantasi sett for meg at det skulle bli nasjonal sykkelrute på strekninga uten at det først ble tilrettelagt for gang- og sykkelveg. Det er den farligste vegstrekninga vår, og jeg reagerer på at de ikke har vært i dialog med kommunen i forkant. Verken rådmann eller andre jeg har forhørt meg med på kommunehuset, visste om dette, sier Henøen, og legger til:

– Jeg hadde protestert på samme måte som Bjarne Nielsen og Kari Selnes hvis jeg hadde visst at dette var planen. Jeg har bare hørt at det skulle komme en nasjonal sykkelrute mellom Ålesund og Kristiansund, og plutselig får jeg beskjed om at folk har sett at Statens Vegvesen har vært rundt omkring og satt opp sykkelruteskilt, sier hun.

– Har vært dialog

Avdelingsdirektør Ole Jan Tønnesen i Statens Vegvesen mener på sin side at Statens Vegvesen har vært i dialog med kommunen.

– Det har vært dialog med alle kommuner som har blitt berørt av sykkelruta, sier han.

Han henviser spørsmål om sikkerheten på den spesifikke strekninga Kjørsvik-Tornes til overingeniør Birgit Hamre Mo i Statens Vegvesen, men sier følgende om den generelle sikkerheten:

– Ruta tar utgangspunkt i vegene vi har, og det er gjort sikkerhetsvurderinger langs hele ruta. Noen steder har vi endret ruta for sikkerheten. Generelt skal det være greit for en familie å sykle Atlanterhavsruta, sier han.

Ikke krav om sykkelveg

Hamre Mo forteller at det ikke er krav om gang- og sykkelveg langs ruta, og at det er stilt andre krav til sikkerheten på nasjonal sykkelrute.

– Det ble syklet gjennom Atlanterhavsruta og gjort noen rutetilpasninger for å ivareta sikkerheten. Det eneste stedet vi vurderte at det ikke var trygt nok, var brua på Atlanterhavsvegen. Der har det blitt sommerfartsgrense på 60 km/h. Målgruppa er voksne og unge som er modne nok. Deler av ruta er også for barn. Vi sier ikke at det bare er å slippe ungene ut langs ruta, sier Hamre Mo.

...

Takk for at du abonnerer på Romsdals Budstikke!