Åndalsnes: I to somre har de testet ut sitt nye konsept. Denne sommeren satser Kristine og Odd Erik Rønning, vertskapet på Hotell Aak på full fres opp Trollstigen med grupper på hjul – mer eller mindre hjulpet av batteridrevet motor. De siste tre av 14 sykler, hjelmer og godt synlige jakker leveres på døra da vi er innom, og i kjelleren lukter det nye gummidekk lang veg.

– Det er kostbare saker av god kvalitet. Hver sykkel er i 28.000 til 30.000 kroners klassen, forteller Odd Erik. På deres sykler, av merket Trek Powerfly+ 5 sitter motoren nede ved pedalene. Ifølge ham er det bra for balansen og tyngdepunktet, så de mest forseggjorte syklene i høgere prisklasse har ofte motoren der. Han har også lagt vekt på god batterikapasitet.

– Når man skal drive med gaiding og utleie av dette, er det viktig at det er sykler av kvalitet som ikke begynner å skrangle etter én gangs bruk, sier Odd Erik.

Salget øker

De siste årene har det kommet flere rimelige el-sykler på markedet og salget har eksplodert. I 2012 ble det solgt 5000 el-sykler. Fram til 2015 ble salget doblet hvert år. I 2018 regner bransjen med at det vil bli solgt hele 60.000 el-sykler i Norge.

– I sykkellandet Nederland selges det nå flere el-sykler enn vanlige sykler, forteller Odd Erik. Paret så for seg el-sykkel-utleie allerede før de hadde kommet til Rauma for å drive hotellet for tre år siden.

– For alle

Kristines første møte med el-sykkel var på sykkeltur i Italia, der hun hadde slitt seg opp en bakke.

– Plutselig kom det ei eldre, italiensk dame, med permanent og foldeskjørt og suser avgårde forbi meg, ler hun.

At el-sykkel passer for alle og kan treffe så bredt er én av grunnene til at de satser på denne aktiviteten.

– Man kan både skru av motoren, og sykle for egen maskin, eller få god drahjelp av batteriet. Derfor passer det både for godt trente og ikke fullt så trente personer og for folk i alle aldre, mener Kristine. Etter norsk regelverk kobler motoren ut om farten når 25 km i timen.

Annerledes opptur

Batteriet på sykkelen holder i 30-80 kilometer før det må lades. Hvor langt man kan kjøre, avhenger av hva den er innstilt på. Man må trø selv for at motoren skal slå inn, men hvor mye energi man må legge i det, kan man altså justere på som man vil. Odd Erik satser på en tur opp Trollstigen flere morgener gjennom uka, med avreise før det verste rushet er i gang oppover svingene. De håper både lokale og hotellgjester vil benytte seg av tilbudet.

– Vi har fått tilbakemeldinger på at det er helt annerledes å kjøre opp der på el-sykkel enn bil. Man lukter, hører og ser, ja, sanser turen på en annen måte, sier Kristine.

Paret har ikke sett mange el-sykler i Rauma, men en og annen er observert i sentrumsnære strøk. Nå er altså antallet i Rauma økt betraktelig.

– El-sykkel er et veldig gunstig alternativ i forhold til å sette seg i en bil, fastslår vertskapet på Hotell Aak.