GENÈVE: En av verdens største bilmesser arrangeres hver vår i luksusbyen Genève, Sveits. Dette er byen hvor det er umulig å imponere noen som helst med bilen din, ble vi fortalt av en lokal bilentusiast. Ett unntak er kanskje den nye Bugatti Chiron, verdens råeste sportsbil som leverer 1479 (!) hk og koster 2,4 millioner Euro. Altså godt over 20 millioner kroner. Nærmere 200 har forhåndsbestilt den ville sportsbilen, som produseres i Frankrike i et totalt «opplag» på 500. Hvis du har det travelt med å komme opp i 100 km/t, så greier Bugattien det på 2,4 sekunder. 0-200 på 6 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 420 km/t. Dette er neppe en bil for Norge, slår vi fast.

Imponert Heimen

Bilmessa i Genève handler heldigvis mest om realistiske biler. Alle verdens bilprodusenter viser fram det nyeste nye, og så er det mange konseptbiler som gir hint om hva som kommer. Bent Erik Heimen fra Brages Molde AS (BMW) har vært tre ganger på bilmesse i Genève.

– Det er så utrolig mye artig og spennende å se på. De topper totalopplevelsen fra år til år, det blir bare bedre og bedre. For oss som jobber med bil gir Genève-messa en viktig smakebit på framtida, både hvordan bilene blir og hvordan vi skal selge bil i framtida. Jeg tror det blir en langt mer virtuell opplevelse å kjøpe bil enn hva det er nå. Det så vi også mange eksempler på i Sveits, sier Heimen.

Hans inntrykk er også at den internasjonale bilindustrien på ingen måte viser tegn til at bensin- og dieselmotoren går mot slutten.

Diesel fortsatt stort

– Tvert imot. Dieseldebatten er nok veldig oppblåst i Norger. De store bilfabrikkene legger ned store ressurser i å utvikle sterkere motorer med lavere utslipp av både CO2 og NOx. Samtidig kjører de på med utvikling av hybridteknologi og elektriske løsninger. Utviklingen pågår på flere fronter. Hydrogen-biler kommer også på sikt, tror jeg. At bilens framtid er fullelektrisk tviler jeg på, sier Bent Erik Heimen.

Terje Sildnes fra Auto 8-8 (Ford og Nissan) deler oppfatningen om at det fortsatt satses for fullt også på bensin og diesel. Han er mektig imponert over motorshowet i Genève og alle nyhetene der.

– Så utrolig med folk, så mange inntrykk, så mange spennende konseptbiler som viser framtidas design og løsninger. Ei imponerende flott bilmesse. Brenselmotoren er overhodet ikke død, men samtidig er det jo kjekt at vi her i Norge er ledende i verden på elbiler og lave utslipp fra bilparken. Noe ikke minst vår egen Nissan Leaf har bidratt til, sier Terje Sildnes.

Enormt stort

Romsdals Budstikke brukte to dager på å saumfare de enorme og blankpolerte utstillingshallene i Genève. Både Mercedes, Audi, BMW, Renault og Volvo imponerte med vanvittig påkostede utstillinger full av hightech og virtuell teknologi. Også mindre merker som Opel, Kia og Alfa Romeo var godt besøkt, med mange spennende nyheter.

Hos Opel var man ekstra fornøyd med at nye Astra i Genève ble kåret til Årets Bil i Europa 2016. – En fantastisk viktig bil for oss. At vi vant betyr ekstremt mye for Opels videre framgang i hele Europa. Opel skal opp, opp og opp, lover Rinaldo Lindberg fra Opel Switzerland i Bern.

Lekker Giulia

Det var også stort trøkk rundt Teslas nye firhjuletrekker med måkevingedører, Model X. Og hos Alfa Romeo var det stinn brakke av skuelystne som ville nyte synet av nye Giulia, som går rett i strupen på Audi og BMW.

Messehallene i Genève hadde strukket seg fra Alexandra til Roseby, om de befant seg i Molde. Hvert bilmerke har ansatt verter og vertinner som kaster glans på de nye modellene. De har også en haug av ansatte som pusser og gnikker på bilene. I takene er det tusenvis av lyskastere, det er fantastiske lydanlegg og klodens største storskjermer. Utstillingen viser hvor ekstremt stor og kapitalsterk bilindustrien er i et globalt perspektiv.

Det var en lang liste av premierer. Audi viste sin nye suv Q2 som den viktigste nyheten. Samt A4 Allroad. BMW imponerte med limousinen M760Li, som vil koste over to millioner i Norge. Citroën har alltid noe artig, nå er det en elektisk «jeep» med åpen takløsning – E-Mehari.

Citroën med sluk

– Den skal straks i produksjon og får en rekkevidde på 20 mil. Bilen kan vaskes og spyles innvendig, setene tåler vann som båtseter, og det er en sluk under bilen som slipper ut vannet, opplyser Jule Sternberg hos Citroên.

Hyundai viste sin fullelektriske Ioniq, som kommer på markedet i høst. Rekkevidde 250 km. Kommer også som hybrid. Mitsubishi viste sin elektriske crossover, EX Consept, som foreløpig er nettopp en konseptbil. Meget tøff sådan. Fiat viste sin nye verdensbil Tipo, en stilig bil som visstnok skal bli svært rimelig. Kia lanserte to store og flotte nyheter, nye Optima stasjonsvogn og hybrid-suv-en Nira. Skoda viste sin nye Consept Suv, mens Toyota hadde ny Prius og suv-en C-HR på menyen. Volvo viste sin V90, mens Volkswagen presenterte nye Tiguan. Bilbransjen kjører på som aldri før!