Styret i Moldejazz tok rett etter fjorårets festival beslutningen om å sløyfe Romsdalsmuseet som konsertarena etter at publikum sviktet og D'Angelo avlyste sin konsert.

Nå kan en fornøyd Moldejazz-leder, Hans-Olav Solli, fortelle at de likevel har landet på at de skal ha to trippelkonsertdager på Romsdalsmuseet.

– Vi har gjort en djuptpløyende konsekvensanalyse og kommet fram til at det ville ha en rekke negative konsekvener for festivalen om vi sluttet med konserter på Romsdalsmuseet. Det mest fremtredende er at vi ville tatt bort den største arenaen for folkefesten, noe som gjør oss mindre interessante for publikum og media. Nå er vi tilbake på kartet, sier Solli.

Lavere risiko

Konsertene på Romsdalsmuseet vil bli i mindre skala enn tidligere.

– Det blir en komprimert arena med kapasitet til 5.000, ikke 10.000. Det jobbes intens på produksjonssida med å skalere ned arenaen. Den skal fortsatt være gjenkjennelig, men vil oppleves mer intim, med mindre scene. Publikum vil nok ikke merke så mye til endringene, sier Solli.

– Styret har en klar marsjordre. Vi skal ligge på lavere risiko enn tidligere. Vi kan ikke bruke like mye på én artist som på hele resten av bookingen. Vi må ta ned kostnadene. I høst fikk vi fantastisk nok en refinansiering fra næringslivet – det ville være helt feil å satse pengene på et sjanseseilas der oppe, sier Solli.

Må nå ungdommen

– Hvordan skal dere snu underskudd til overskudd?

– Vi skal kjøre en lavere risikoprofil, men samtidig være minst like attraktive som før gjennom et interessant program. Litt av nøkkelen er å sette sammen et program som kan selge. Vi må holde på kjernepublikummet, med et enda mer tydelig program rettet mot ungdom, sier Solli.

– Betyr det at det blir flere alkoholfrie arrangement?

– De fleste av våre konserter er tilnærmet alkoholfrie. Verken i domkirka, Bjørnsonhuset eller på Plassen er alkohol nevneverdig til stede. Noe av det som er unikt med Romsdalsmuseet er at det er mulig både å ha et mindreårig publikum og et visst alkoholsalg for det voksne publikummet. Dette fordi arrangementet skjer på dagtid og området er oversiktelig, sier Solli.

– Utrolig glad

Solli forteller at de hele høsten jaktet på en passende erstatning. Fordi det der og da virket riktig å droppe museet.

– Tips og råd har kommet fra mange hold, og vi vurderte alt fra Aker Stadion til Torget. Vi jobbet spesielt med å få en større arena under tak med plass til 2–3000 i Alexandraparken. Men uansett hvordan vi snur og vender på det: vi ville ikke fått den samme kapasiteten. Så nå er vi tilbake til start, sier Solli.

– Hva tenker du om det sjøl?

– Jeg er utrolig glad for det. Romsdalsmuseet er en unik arena. Artistene er begeistret. Som Paul Simon sa: det var den vakreste arenaen han hadde spilt på. Hvis vi ikke hadde funnet en god erstatning ville vi sviktet en stor og viktig del av publikumet vårt. Og vi vet at folkefesten på Romsdalsmuseet også skaper liv i resten av byen, sier Solli.

Tester ut Krona

Moldejazz dropper ingen scener i 2016, men prøver ut Romsdalsmuseets nybygg, Krona, med én til to konserter under årets festival. Solli mener de har en uskreven kontrakt med publikum når det gjelder hva de kan forvente på de ulike konsertarenaene.

– På Romsdalsmuseet og i Alexandraparken foregår folkefesten, Bjørnsonhuset tilbyr jazz som alle musikkelskere kan like, på Plassen – hjertet i jazzen – kan man forvente jazz med stor spennvidde og høg kvalitet, i domkirka får man den folkelige jazzen, og på Storyville må man komme med et åpent sinn, klar for å innta noe nytt og eksperimentelt, sier Solli.