Den utgående Kia Sportage hadde et oppsiktsvekkende flott design da den ble lansert seint i 2010. Etterkommeren ser ganske annerledes ut, men har i våre øyne et enda mer eksklusivt utseende. Det er en bil som skiller seg ut, se bare på grillen, lyktene og tåkelyktene. Sjekk den lekre bakenden og den flotte sideprofilen. Kia er nesten like opptatt av design som italienerne. Og innvendig er det et hav av forskkjell. Man får rett og slett en luksusfølelse umiddelbart.

Nye Kia Sportage er større, bedre, mer avansert og har mer eksklusive materialer. En Kia har aldri vært nærmere premium enn denne. Men den er også dyrere. Kia Sportage er ikke lenger noen billigbil. Går du for topputgaven GT-line, kommer du ikke under en halv milllion, enten du velger 2,0 diesel (136 hk) og automat eller 1,6 turbo bensin (177 hk). Men da ser også bilen ut «som en million». Her er det fare for nakkesleng for bilinteresserte som helt sikkert må snu seg.

Ikke hybrid ennå

Samtidig er det et minus at Sportage foreløpig ikke leveres med avgiftsvennlig og miljøvennlig hybrid eller plug-in hybrid drivlinje. Men det kommer.

– Det har gått litt i rykk og napp for Kia. Det har vært roligere de siste to årene. I fjor solgte vi cirka 35 nye Kia, og det har med at det var et par år siden det kom nye modeller. Fra 2010 kom det en rekke spennende nye modeller, så stoppet det litt opp, som naturlig er. Heldigvis kom Kia Soul Electric som ga merket et løft igjen. Og nå er det Sportage som skal dra lasset. Vi har meget store forventninger, sier Kia-salgsansvarlig Sveinung Julnes hos Årø Bilsenter AS.

Mange ville se

Romsdals Budstikke var til stede på førpremiere for nye Sportage torsdag i forrige uke. Da var det en rekke Sportage-eiere som hadde møtt opp, mange av dem fikk vann i munnen umiddelbart. For dette er andre boller. Koreanske Kia, made in Slovakia, blir bare mer og mer imponerende. Og sju års garanti er fortsatt intet minus. Men designet er ofte det første en bilinteressert danner seg en mening om.

– En nydelig bil! Kjempeflott. Minner litt om en Porsche i fronten. Sportage står ikke tilbake for noe i denne klassen. Sjøl kjører jeg Mazda CX-5, men vi har også en Kia Soul elbil. Det er vel derfor jeg er invitert. Den nye Sportage er virkelig fristende, men jeg går ikke med planer om å bytte. Hvis de kommer med en plug in-hybrid kan det bli mer aktuelt, det passer til mitt mønster med mye bykjøring, sier Ivar Asbjørn Torvik fra Molde.

Vi har som sagt ikke kjørt nye Sportage, men det er neppe store negative overraskelser i vente. Interiøret er flere hakk opp i forhold til utgående modell. Setene er blitt merkbart mye bedre. Alt at det meste moderne utstyret er på plass, inklusiv en rekke førerassistentsystemer. Det er meget god plass i bilen, også til bagasje, for SUV å være.

Mye nytt

– Vi skulle gjerne hatt hybrid og plug-in hybrid med en gang, men disse drivlinjene kommer. Fortsatt er det mange som vil ha bensin eller diesel og god plass. Et batteri tar jo nødvendigvis litt plass. Kia lanserer nå ny Optima, og i sommer kommer den som stasjonsvogn og plug in-hybrid. Videre kommer det en litt mindre SUV, Kia Niro, som vanlig hybrid seinere i år. Den kommer også som plug-in etter hvert. Vi skulle gjerne hatt alt på en gang, men det er nå en gang ikke mulig, ler Sveinung Julnes, som tror på stor vekst i Kia-salget utover året.

Ønsker man en økonomiversjon av Kia Sportage, er versjonen med 1,7 liters diesel (115 hk) og manuell gir et godt alternativ. I den godt utstyrte Classic Plus-versjonen vil en slik bil ligge på 337.000 kroner levert Molde, eksklusiv metallic lakk og vinterhjul.