Vi har flere ganger lagt merke til en kremgul Saab 96 som er parkert utenfor et hus i Gjerdsetbygda. Slike er det ikke lenger så mange av på vegene. Så vi sporet opp eieren, Håvard Håseth, og gjorde en avtale om å møtes på verkstedet han leier i Isfjorden. Da vi møttes i forrige uke var han i full gang med å pusse opp en Mercedes limousine fra 1985, som tilhører sønnen.

– Mercedes har jo vært plaget av rust, og slik er det også med denne. Det blir mye sveising. Men jeg liker jo denne typen arbeid. Det er kjekt å skru og pusse opp gamle biler. Ved siden av Mercedesen ser du nok en Saab 96, en delebil jeg nylig kom over på Harøya. Den kan bli gull verdt for meg. Jeg har allerede tatt ut frontruta og satt den inn i Saaben som jeg kjører rundt i. Jeg har hønsehuset fullt av Saab-deler, ler Håvard.

Fra Fræna

51-åringen kommer fra Håset utenfor Elnesvågen, men har bodd i Gjerdsetbygda i cirka 20 år. Han jobber som vegvokter for Rauma kommune og har ansvaret for vegene på nordsida.

Og så kjører han altså rundt i en 1977 Saab 96L V4 med en 1,5 liters motor som egentlig kommer fra Ford Taunus. Det er en klassiker som mange smiler gjenkjennende til. Det er rett som det er noen som kommer bort til Håvard for å «hilse» på klenodiet UR 27546, første gang registrert 15. mars 1977.

– Bilen nærmer seg med stormskritt 40 år gammel, og jeg har eid den i knappe ti år. Det blir vel mange flere år. Det er ikke mange igjen på vegene av disse, men noen er det. Saab 96 er bilhistorie, ikke minst nå som merket ikke produseres lenger. Det var en veldig populær bil på 60- og 70-tallet, sier Håvard.

Byttet motor

Han har satt i den en byttemotor som han kjøpte i Oslo. Bilen går egentlig som ei klikke. Ikke er det mye rust, heller. Det er naturlig nok en veldig spartansk bil, men Håvard liker det slik. Han lengter ikke etter filskiftevarsler, navigasjon, adaptiv cruisekontroll, elektriske seter, head up-display og den slags snadder.

– Det enkle er ofte det beste. Her har jeg en klassisk bil som koster meg svært lite i drift. Det er veteranbil med lav årsavgift.  Den starter og går uansett vær. Fungerer glimrende også i kulda. Jeg har vokst opp med Saab, min far hadde flere. Og dette er min tredje. Jeg er ikke fristet av en ny og avansert bil. Jeg har flere gamle biler, og en Suzuki-motorsykkel fra 1978, sier 51-åringen, som er medlem i Moonshine MC.

Brøytebil

Han forteller at han også har kjøpt brøytebilen som i sin tid tilhørte gamle Hen kommune.

– Jeg samler på litt av hvert, understreker Håvard Håset.

Saaben hans har det karakteristiske rattgiret og såkalt «frihjul», som gjør at man kan gire uten å kløtsje når bilen først er i gang. Snertent.

– Det er sjelden jeg legger ut på langturer med denne bilen, men den fungerer utmerket i nærområdet. Varmeapparatet er også utmerket. Nå er det riktig nok solid frieksos, men det fikser jeg lett. Snart blir det satt på ny potte. Jeg har alltid likt å skru bil.

Vekker oppsikt

Håvard synes det er bare kjekt at folk kjenner igjen den gamle Saab 96-modellen, og at de synes det er artig at han kjører rundt i et slikt klenodium. Bilen yter 62 hk, og har et svært langt panser, som er karakteristisk for modellen. Den har også andre typiske Saab-rariteter.

– Jeg har planer om å beholde denne. Det er ingen ting som tyder på at bilen har tenkt å legge inn årene. Dessuten er det jo kjekt å ha en delebil. Der fulgte det også med et originalt Saab verktøysett. Litt artig å ha noe slikt også, sier Håvard.

Femseter

Fra Wikipedia henter vi litt mer informasjon om Saab 96. Modellen ble produsert i tidsrommet 1960 til 1980, og var en videreutvikling av Saab 93. Forskjellen lå i en ny bakende , med større bakrute, større bagasjerom  og et større baksete, som gjorde at det ble en femseter. Bilen fortsatte med bare to dører.

– Jeg kommer meg fra A til B med denne bilen, og det er det viktigste. Kona kjører Toyota, mens jeg holder meg til Saab, konstaterer Håvard Håseth.