Ålesunderen Rune Marthinussen, sivilingeniør fra daværende NTH i Trondheim og med en MBA fra BI bak seg, har brei internasjonal industrierfaring fra sentrale stillinger i virksomheter som Kværner og Tomra. Nå skal han styre Glamox-skuta inn i den nye tid,

Med om lag 380 ansatte ved Glamox i Molde, er virksomheten her den største i konsernet. Den er også Moldes største private arbeidsplass.

Gode resultat

Rune Marthinussen har overtatt ledelsen av et konsern med en solid posisjon i markedet, vekst og svært gode resultat. Sammen med styret skal han til våren utarbeide en ny strategiplan for de kommende åra.

– Vi må bygge videre på det som ligger her allerede. Vi kommer til å ha et svært godt år også i 2015. Samtidig er ting hele tida i endring – også for Glamox. Det gjelder å omstille seg og gå mot nye muligheter, sier Rune Marthinussen.

Blant de ting selskapet hr hatt glede av, er en fantastisk økning i salget mot Asia de siste årene.

– Men mye av byggingen som har skjedd der, har vært knyttet til olje- og gassvirksomheten. Nå er den på veg ned, og vil være forbi for ei stund. Jeg tror det vil ta lang tid før dette markedet kommer tilbake. Da må vi finne nye områder. Innenfor GMO – marine- og offshordivisjonen – har vi fortsatt store potensialer. Vi er ledende innenfor avanserte fartøy og spesialskip. Dette markedet er ikke like berørt som  olje og gass. Vi har også et stort marked innenfor oppgradering til LED-belysning, sier Rune Marthinussen.

Han viser til at Glamox også kommer sterkere inn på cruisemarkedet, samtidig som en ser at det bygges flere marinefartøy framover.

Produksjonssteder

Foruten fabrikken i Molde, har Glamox i dag produksjonsvirksomheter på Kirkenær i Norge, i Sverige, Estland, Tyskland, Kina og Canada.

– Hva tenker du om vegen framover for Glamox?

– Vi må bli enda mer internasjonal. Det er helt åpenbart at vi må vokse enda mer utenfor Norge for å opprettholde den gode veksten vi har hatt de siste åra. Vi må finne vekstmuligheter utenfor heimemarkedet, fordi vi nok kommer til å se en avmatning i markeder knyttet til den norske økonomien, sier Rune Marthinussen.

– Vil en i strategiplanarbeidet også se på hvor en skal ha produksjon?

–  Ja, det er klart det vil være en del av de tingene vi skal se på. Vi vil se på markedet – og hvor det viser vekst. Å gå i riktig retning og ta de riktige valgene der, vil være alfa og omega. Det vil gi føringer på forretningsutvikling, produktutvikling,  – og hvor ting skal produseres, sier Rune Marthinussen.

– Hva vil du si om Glamox sin virksomhet i Molde og framtida for den?

– Glamox i Molde har - sammen med Bremen i Tyskland - det viktigste teknologimiljøet i konsernet. Innenfor PBS-divisjonen, Professioanl Building Solutions, ligger mye av kjernekompetansene i Molde. Kompetansen i Molde – med produksjon – er bygd opp gjennom mange tiår. Helheten rundt den kompetansen er viktig for Glamox. Mye av aktiviteten  innenfor GMO-divisjonen ligger i større grad i Bremen, sier Rune Marthinussen.

PBS-divisjonen leverer som kjent belysningsløsninger til yrkesbygg.

God tro

Den nye konsernsjefen sier at han har god tro på at Glamox skal kunne fortsette med produksjon i Molde.

– Det er viktig for hele Glamox at det fungerer godt her i Molde. Min erfaring er at det er viktig å ha nærhet til produksjon, og at en drar med seg kompetansen videre inn i produktutviklinga. Der ligger det gode synergier. Hvis en får tatt ut de på rette måten, er det absolutt et fortrinn, sier Rune Marthinussen.

Utfordringer

Han framholder at en har noen ulemper ved å produsere i Norge, fordi vi er et høgkostland. Men han har stor tro på at Glamox skal klare det, på samme måte som Brunvoll i Molde og sunnmørsbedrifter som Ekornes, Sperre og industrimiljøet i Ulsteinvik. Lav kronekurs er et viktig positivt bidrag.

– Det er også slik at trenden med å sende produksjon til Asia er avtakende. Mye av produksjon som er flyttet kommer nå tilbake til Europa og USA. En er i ferd med å endre syn på betydningen av nærhet i forhold til fabrikasjon, marked og kunde. Belysningsbransjen mot bygg og anlegg er en lokal bransje, der leveringstid er veldig viktig. Det er viktigere å øke fokus på produktivitet og å gjøre de riktige grepene i forhold til investeringer, sier Rune Marthinussen.

Han legger samtidig til at Glamox har en utfordring knyttet til produktivitet og sjukefravær ved enkelte produksjonssteder – også i Molde.

– Dette er utfordringer vi jobber med og som jeg absolutt tror vi skal finne løsninger på, sier Rune Marthinussen.

Produktutvikling

Den nye konsernsjefen er sterkt opptatt av produktutvikling. Han sier Glamox i mange år har lagt vekt på fornyelse og utvikling av nye produkter.

– Det er fortsatt en rivende utvikling innenfor belysningsbransjen. Vi har et begrep som heter «Human Centric Lighting». Ved å kontrollere lyset på riktig måte med LED – og bruke forskjellige typer farge og intensitet på lyset  - kan vi øke produktiviteten i kontorlandskap, få mer konsentrasjon og læring i skolemiljø og økt velvære for pasienter i helseinstitusjoner.  Det tror jeg kundene våre er villige til å betale for. Dette gir oss nye muligheter, sier Rune Marthinussen.Han framholder at LED-belysning  gir store besparelser av energi og betydelig lavere vedlikeholdskostnader. Dette gir store muligheter også innenfor oppgraderingsmarkedet, der Rune Marthinussen sier det er mye å hente for Glamox.

– Vi vant kontrakten på Johan Sverdrup-feltet, som er et viktig prosjekt for oss, på energiøkonomisering og redusert vedlikehold, sier Rune Marthinussen.

Sterkt fagmiljø

Han framholder at det knapt finnes maken til belysningsmiljø som det Glamox har i Molde.

– Det er et veldig sterkt fagmiljø, og det er knyttet  mye kompetanse til utviklingsmiljøet og laboratoriet  i Molde. PBS-divisjonen, Glamox International, den sentrale logistikk – og økonomifunksjonen ledes også herfra. Miljøet i Molde har en dybde i kompetansen som er mye av drivkraften for hele konsernet. Denne drivkraften og Glamox-kulturen finner vi igjen på alle stedene vi er etablert. Det er ganske enestående, sier Rune Marthinussen.