(Smp) Dermed sørger Sve for en solid Frp-rekord. Partiet som gjennom store deler av sin historie har hatt kampen mot bompenger som en av sine absolutt viktigste saker, klinker her til med et ja til en innkrevingsperiode på 40 år.

– Dersom folk og næringslivet ute på Nordøyane selv godtar en så lang periode, er det helt greit for meg. Alternativet er å betale for ferja til evig tid, sier Sve.

Flertall for 40 år

Med støtten fra Frp er det et klart flertall i fylkestinget for å be Stortinget godkjenne en så lang innkrevingsperiode.

– Stortinget har vedtatt en åpning for at en kan kreve inn bompenger i 40 år. Så jeg regner med at dette vil gå gjennom, sier Sve.

Ved å doble innkrevingstiden for bompenger vil en klare å tette noen av hullene i finansieringsplanen etter at hovedanbudet sprakk med én milliard kroner. I den vedtatte bompengeproposisjonen for Nordøyvegen er takstene satt til 131 kroner for en personbil med innkreving begge veger. En tur fra øyene inn på fastlandet og tilbake igjen vil koste 262 kroner.

Det opereres i dag med litt ulike tall for hvilke inntekter dette vil tilføre prosjektet i løpet av 20 år. I tallene fra fylkesadministrasjonen opereres det med inntekter på 320 millioner kroner over 20 år. Statens vegvesen sitt anslag er på 460 millioner over den samme tidsperioden.

400 mill. ekstra

Slik fagetaten beregner det kan en ikke doble inntekten selv om en dobler innkrevingsperioden. Anslagene går på at en her i beste fall kan få økte inntekter på rundt 400 millioner kroner.

Med verdikort er i dag prisen for en personbil mellom Lepsøy og Skjelten 60 kroner, mens prisen Harøy-Brattvåg er drøyt 100 kroner en vei.

Nå er det flertall i fylkestinget for at folk på Nordøyane de neste 40 årene skal betale 131 kroner for å komme seg på fastlandet med bil. En bompengepris som for øvrig vil bli justert opp i takt med pris- og kostnadsstigningen.

– 40 år med bompenger mener jeg er en forutsetning for at vi skal få økonomien til å gå opp, fastslår Sve.

Denne saka ble først publisert av Sunnmørsposten.