Biskop Ingeborg Midttømme har fått med seg stormen etter at fire politikere i Molde gikk fra kommunestyrets juleavslutning for å slippe å synge Deilig er jorden.

- Hva tenker du om handlemåten?

- Jeg mener det er forskjell på det å ikke ville delta i sangen selv, og det å ville bryte noe som er en juletradisjon mange setter pris på, uten å ta det opp på forhånd. Det vakte jo stor oppmerksomhet da de gikk. Da kan jeg forstå at de som setter pris på en tradisjon kommunestyret har hatt i mange år, ikke syns det var en grei måte å agere.

- Så det du reagerer på, er ikke at de ikke ville synge Deilig er jorden, men at de gikk i protest uten å ta opp saka på forhånd?

- Ja.

Respekt for andres ståsted

På Rbnett, VG og Facebook har julesang-nekten fra Molde-politikere trigget kommentarer i tusentall fra hele landet - noen saklige, mange ikke.

- Nettredaktøren i Budstikka har slettet rundt 100 kommentarer som har vært for grove, usaklige eller hatefulle – f eks «Det fins et eget sted i helvete for slike folk». Hva vil du si til dem som vil forsvare kristen kultur og tradisjon med slike ord?

- Budskapet til alle må være å vise respekt for andre ståsted enn sitt eget. Jeg er glad for NOU-en (offentlig utredning) som heter «Det livssynsåpne samfunn». Vi trenger å børste støv av den. Den handler om at vi ikke har ønsket å være et livssynsnøytralt samfunn, men et livssynsåpent.

- Hva er forskjellen på å være nøytral og åpen?

- Å være livssynsåpen er å være trygg på eget ståsted, og møte andres med åpenhet, respekt og raushet. Det er en stor misforståelse at det som er nøytralt, er for alle. De som har et verdigrunnlag knyttet til høytider i ulike religioner, opplever det som overgrep at høytidene skal nøytraliseres. Det er det som skjer i et samfunn som vil være livssynsnøytralt.

- Thor Nagell sier han ikke vil synge «Deilig er jorden» basert på at han tar teksten på alvor, og ikke får seg til å synge «prektig er Guds himmel». Hva tenker du om det?

- Det er helt realt. Men som politiker har man et ansvar overfor egne velgere. Man representerer ikke bare seg selv, men demokratiet, og alle som har stemt på en. Derfor bør man ta opp på forhånd at man ikke vil delta. Men man kan jo bli værende og lytte til de andre.

Julemarkering i 1000 år

- I skolen skal elevene lære om norsk kultur og tradisjon, der julesanger og kirkebesøk inngår. Men et kommunestyre skal vel bare drive politikk. Er det ikke et poeng da, at julesanger ikke hører til i en slik sammenheng?

Midttømme viser til at Grunnloven ble endret i 2012. Den sier nå at kristen og humanistisk arv forblir Norges verdigrunnlag.

- Det er kjempeviktig. Så kan man snakke om hva dette betyr i praksis i det daglige, og i forbindelse med høytider.

- Ingen reagerer på at noen synger julesanger de ikke tror på, mens det blir ramaskrik når ikke-troende velger å gå for å slippe. Er det ene bedre eller verre enn det andre?

- Absolutt. Det er stor forskjell på å ikke synge, og det å gå i protest når andre synger. Dette var en situasjon der kommunestyremøtet var avsluttet, og politikerne skulle ha en julemarkering. Og hva er en julemarkering? I over 1000 år har den i vår del av verden vært tuftet på kristne verdier og fortellinger.

Sunndal fant ordning

Ifølge vg.no pleier også Sunndal kommunestyre å slutte før jul med Deilig er jorden. Der har de imidlertid en ordning der sangen annonseres, slik at de som ikke vil være med, kan gå, uten at det blir noe styr rundt det.

- Hva tenker du om en slik løsning?

- Jeg syns det er en klok løsning, det de gjør i Sunndal.