VESTNES: Det er omfattende planer for utbedring av strekninga som blir kalt Eksportvegen.

På Ørskogfjellet er det planlagt krabbefelt som kan komme i 2021, i første omgang på sunnmørssida. I Rauma er det en rekke flaskehalser, ikke minst med tanke på at det i framtida blir tillatt med svært lange modulvogntog på viktige hovedveger.

Flaskehalser

I Rauma gjelder dette blant annet Hjelviktunnelen og vegen gjennom Måndalen, ny veg gjennom Veblungsnes og videre utbygging av vegen gjennom Romsdalen på strekninga Flatmark-Monge og Monge-Marstein.

Roald Fiksdal er mannen bak firmaet Fiksdal Consulting. Han slutter nå som leder av Vestnes næringsforum og satser på egen virksomhet.

Ettårig avtale

Avtalen med de to kommunene trer i kraft den 1. august i år, og skal vare til 30. juni 2019. Vestnes formannskap ble orientert om innholdet i avtalen denne uka.

Den har en økonomisk ramme på 408.750 kroner, pluss moms. Dette er penger som de to kommunene har fått fra Gass-ROR etter søknad om midler.

Prosjektleder Roald Fiksdal skal blant annet ta initiativ til og delta i møter med regionale og sentrale myndigheter.

Påvirkning viktig

– Jeg håper å få gjennomføre noe som vil bidra til å gi resultat ved neste rullering av Nasjonal transportplan. Det ligger mange oppgaver og venter, jeg skal gjøre mitt beste, men uten å kunne gi noen garanti, sier Fiksdal til Romsdals Budstikke.

– Jeg vil ha tett samarbeid med ordførerne i Rauma. Skal man få ting gjennomført, må man stå på hele tida og ha tett kontakt med det politiske miljøet og beslutningstakere også på nasjonalt nivå, sier Roald Fiksdal, som vil ha kontor på Vestnes.

Han har solid erfaring som pådriver av samferdselsprosjekt, ikke minst gjennom arbeidet med Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen. Han er i dag styreleder i selskapet Eksportvegen AS.

Lobbyarbeid: Roald Fiksdal. Foto: Kjell Langmyren Foto: Kjell Langmyren