Sambandet Eidsdal-Linge i Fjord kommune hadde i fjor 23.874 kjøretøy som sto igjen på kaia da ferja la ifra.
Molde-Vestnes hadde 7.464 gjenstående biler, mens Åfarnes-Sølsnes hadde 1.025 gjenstående biler. Dette er de tre sambanda med flest kjøretøy som ikke ble med første ferje, men måtte vente på neste avgang.
Status for ferjedrifta
Tallene kommer fram i en driftsstatus som legges fram for politikerne i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal på førstkommende møte.
Tallene for i fjor er ikke helt sammenlignbare med koronaårene 2020 og 2021, så samferdselsavdelinga har valgt også å sammenligne dem med siste normalår – 2019.
Denne sammenligninga viser at det i fjor var en nedgang i frakta kjøretøy på 0,9 prosent i forhold til 2019. Nedgang var det også i passasjertrafikken. Hele 700.000 færre passasjerer kunne ferjene notere seg for i fjor.
Alder på ferjene
Statistikerne har også sett på alderen på ferjene. Snittalderen på ferjene i Møre og Romsdal lå i fjor på 15 år. Ser man bare på fylkesvegferjene, så er snittalderen på om lag 17 år.
Og synes du at ferjene ofte ikke går i det hele tatt, så tar du feil. 14 av 21 fylkesvegferjesambanda hadde i fjor en regularitet på 99,6 prosent eller høgere. Og ser en alle samband under ett, så var regulariteten på 99,5 prosent. Men tallet på innstillinger økte likevel i løpet av det siste året.
Mer dårlig vær i fjor
Og hvorfor gikk ikke disse ferjene? Tekniske problemer er selvsagt en del av svaret. Men statistikken viser også ei kraftig økning i tallet på innstillinger som er knyttet til dårlig vær. Her ble tallet nesten doblet i 2022.
Det må også sies å være trygt å ferdes om bord på ferjene. Sjøfartsdirektoratet registrerte i fjor bare ei arbeidsulykke/personulykke om bord i ferjene i Møre og Romsdal, mot fire året før.