I et intervju med Romsdals Budstikke tok daglig leder Olav Ellevset i Samspleis AS til orde for at bompengeprosjekt måtte få anledning til å kreve inn bompenger og nedbetale lånene på mer enn 15 år.

Ellevset mener ei nedbetalingstid på 40 år vil bety at flere nye vegprosjekt kunne bli bygget. For bilistene ville da bompengesatsene bli lavere ettersom innkrevingen av bompenger fordeles over flere år.

Kan gjøre unntak og forlenge nedbetaling

Helge Orten, som leder transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, mener det ikke er noe mål i seg sjøl å ha lengst mulig bompengeinnkreving på en veg.

– Det er flertall på Stortinget for å be regjeringa åpne opp for en mer fleksibel nedbetalingstid for bompengeprosjekt enn etter dagens regler. Dette gjelder ferjeavløsningsprosjekt. Ei ferje er jo i prinsippet en evigvarende bomstasjon. Når det bygges ny veg som erstatter ferjer, mener vi regjeringa bør kunne si ja til å forlenge nedbetalingstida for lån ut fra en vurdering av hvert enkelt prosjekt, sier Helge Orten (H) til Romsdals Budstikke.

Han legger til:

– I komiteen er oppfatningen at det ikke er riktig å gi en generell tillatelse til å forlenge nedbetalingstida for ferjeavløsningsprosjekt.

Orten har merket seg at anbudene for Nordøyvegen ligger 800 millioner kroner høyere enn forventet.

– Trenger Nordøyvegen ny godkjenning fra Stortinget dersom prisen blir 800 millioner kroner dyrere enn beregnet?

– Jeg har registrert at anbudssummen ligger betydelig høyere enn forventet pris. Jeg vil anbefale Møre og Romsdal fylkeskommune å se om totalkostnaden på prosjektet kan reduseres. Dersom fylkeskommunen mener det er aktuelt, må den kontakte departementet og se hvordan prosjektet kan håndteres videre. Stortinget må orienteres, men jeg kan ikke si med sikkerhet om det er behov for en ny bompengeproposisjon. En avklaring for Nordøyvegen trenger ikke ta så lang tid, sier Helge Orten.

«Ferje er evigvarende bomstasjon»

Når det gjelder ferjeavløsningsprosjekt har flertallet i transportkomiteen sagt følgende i en merknad til regjeringa:

«Komiteen merker seg at det er vanlig å benytte bompenger som en delfinansiering av fergeavløsningsprosjekter. Betaling på ferje er i utgangspunktet en evigvarende bomstasjon, og enhver innkorting av betalingstida vil oppleves som positiv, særlig når ferje blir erstattet av et fast samband. Komiteen registrerer derfor at det er stor betalingsvilje blant brukerne av denne type prosjekt. Komiteen forutsetter at bompengefinansiering av fergeavløsningsprosjekter blir håndtert som andre bompengeprosjekter.»