Tidligere i uka sa statsminister Erna Solberg at Hordfast-prosjektet er inne på Nasjonal Transportplan 2018-2029, men at det er for dyrt slik det ligger i dag. Nå sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Sunnmørsposten at også Møreaksen og Hafast må kutte kostnader. Han vil imidlertid ikke si hvorvidt disse ferjefri-prosjektene er inne på NTP, heller ikke for siste del – altså perioden 2024–2029.

Ned til to felt

Stortingsrepresentant Helge Orten (H) er ikke fremmed for å kutte Møreaksen-kostnader.

– Først og fremst må vi se på hva det er samferdselsministeren definerer som Møreaksen. Jeg oppfatter at det er strekninga Molde-Ålesund. Så må vi se på hva vi kan gjøre for å få ned kostnadene på denne strekninga. Det som ligger i tallene fra Statens vegvesen er en antatt kostnad basert på fire felts veg på hele strekninga. Men den beregningen er gjort ut fra et behov i 2050-perspektiv. Det er ikke nødvendig å bygge ut den kapasiteten allerede fra første dag, sier Orten.

– Vi ønsker å bygge mer veg, og å få mer igjen for hver krone. Det betyr at vi må se på alle prosjekt, og ha et tidlig øye på kostnadsbesparelser.

– Statsministeren har bekreftet at Hordfast er inne i NTP. Samferdselsministeren sier at noe av E39 må komme etter 2030. Betyr dette at Møreaksen nå skyves ut i tid?

– Det har jeg ikke noen kommentarer til. Jeg regner med at regjeringa og samarbeidspartiene vil presentere NTP til påske, sier Orten

– Men hvordan vil du tolke det Solvik-Olsen sier?

– Det vil jeg ikke tolke i det hele tatt.

– Flere prosjekt i NTP er presentert allerede – har du noen indikasjoner på at Møreaksen er inne?

– Det er regjeringa som jobber med Nasjonal transportplan. De skal legge dette fram før påske.

– Jeg ønsker ikke å kommentere dette. Vi har gitt våre innspill og jobbet for å få våre prosjekt inn. Nå avventer jeg det regjeringa kommer med.

– Hvorfor bør Møreaksen være med i kommende periode?

– Møreaksen er et prosjekt det er brei politisk enighet om og som det har vært jobbet langsiktig for å få på plass. Men som sagt; jeg avventer nå å se hva regjeringa legger fram. At samferdselsprosjekter må kutte kostnader er ikke noen nyhet. Men det er et tydelig signal om at vi må finne så kostnadseffektive løsninger som mulig. Det er jo store penger vi snakker om. Vi har – både regjeringa og vi som stortingsrepresentanter – en forpliktelse til å finne gode og kostnadseffektive løsninger, sier Orten.