- Protesten øker

Eksplosiv tilslutning for Folkebevegelsen for E 39 utenom Molde. Til høsten blir den egen organisasjon.

Byprotestant Initiativtaker Terje Tovan opplyser at «Folkeaksjonen mot E 39 gjennom Molde» har samlet nær 3.000 underskrifter på to uker. Han har aldri opplevd maken til folkelig engasjement i Molde.  Foto: Per Kåre Tveeikrem

Nyheter

- Ikke på flere tiår har så mange i Molde engasjert seg så voldsomt. Dette blir valgkampsak til de grader. Derfor organiserer vi oss med arbeidsutvalg og partipolitisk uavhengig ekspertise, sier initiativtaker Terje Tovan til Romsdals Budstikke.

Facebook-eksplosjonen

For en måned siden startet han en åpen facebookgruppe. Torsdag formiddag hadde den 2.279 medlemmer. Til sammenlikning fikk Arbeiderpartiet, bystyrets nest største gruppe, 2.188 stemmer ved siste kommunevalg. Dette er også tre ganger så mange som Sp og SV da klarte å skrape sammen ved valgurnene.

- Jeg er enormt overrasket over tilslutningen. Skrev mitt første innlegg nærmest i fortvilelse da jeg oppdaget hva som hadde gått meg hus forbi i E 39-saka. Siden har det strømmet på med voksne folk som gikk med samme tanker og frustrasjoner som meg, sier Tovan.

3.000 underskrifter

I midten av juni la folkeaksjonen ut underskriftslister. Sluttpoenger der er:

«Borgerne har ikke blitt informert på en måte som gjør at de oppfattet omfanget av dette prosjektet. Vi krever at alle fakta kommer på bordet, framdriften stoppes, og at den videre planleggingen skjer i en åpen planprosess med fullt innsyn fra folket».

- Det begynner å nærme seg 3.000 underskrifter allerede, men listene skal ligge ute lenge ennå, sier Tovan (63).

Til sammenlikning fikk Høyre, 2011-valgets store lokale vinner, 4.466 stemmer i Molde.

- Byrekord i engasjement er fra kampen for og imot Vinmonopol for 45 år siden?

- Jeg har aldri opplevd tilsvarende. Er både imponert og overrasket over hvor sterkt folk føler i denne saka. Folk jeg treffer sier at dette er temaet som diskuteres hvor enn de kommer. Gjennomgangsmelodien jeg får høre fra folk, er av ni av ti i deres omgangskrets er imot, sier Tovan.

Organisering

Rett over skoleferien ønsker folkeaksjonen å formalisere sin aktivitet. Forberedende møte ble holdt onsdag.

- Jeg ønsker å danne et arbeidsutvalg. Innspillene vi kommer med skal være saklige og faktabaserte. Derfor skal vi ha med kompetanse fra forvaltning, politikk, samferdsel, byplanlegging og miljø. Et engere utvalg av personer jobber med å identifisere de personene vi skal ha med oss videre. Målet er så definitivt å skaffe motekspertise.

- Dere ønsker å spille en politisk rolle under valgkampen?

- Ja, dette blir valgkampsak til de grader. Ordføreren uttalte i 2013 at bypakke og E 39 kan bli hovedsaker i valgkampen. Han har helt rett. Samtidig skal aksjonen på ingen måte være partipolitisk. Den skal framstå som folkelig og tverrpolitisk. Det blir folkemøter og opptog. Vi vil også kreve av samtlige partier at de flagger sine løsninger.

- Hovedkravene til aksjonen?

- Hovedmålet er å få E 39 utenom Molde, det vil si at den må gå gjennom Fræna. Videre at bypakken må legges på is til vi ser totalbildet og forholdet til E 39. Det første vi må få avklart er regningens størrelse og hvem som skal betale. Vi krever også folkeavstemning.

- Hva er så galt med lang E 39-tunnel forbi byen slik Statens vegvesen mener må komme innen Møreaksen blir gratis?

- Ikke annet enn at vi frykter at byggekostnadene blir så enorme at tunnelen aldri kommer. Hadde vi fått tunnel Julbøen -Årø hadde det opplagt vært en god løsning for Molde sentrum. Men her snakker vi om firefelts veg i to tunnelløp med mange avkjøringer i fjell. Til sammenligning er den lille ettløpstunnelen i bypakken er alene kostnadsberegnet til 1,2 milliarder kroner, sier Tovan.