Romsdalinger i front hos anerkjent PR-byrå

Kommunikasjonsveteranen Wenche Halsen fra Rauma er ny daglig leder i Oslo-baserte Dinamo PR.
Dinamo PR
  • Dinamo PR er en sentral del av kommunikasjonshuset Dinamo.
  • Daglig leder: Wenche Halsen.
  • Ansatte: 18.
  • Dinamos rådgivningsmiljø har spisskompetanse innenfor:
  • Corporate kommunikasjon og samfunn.
  • Media og markedskommunikasjon.
  • Kulturbygging.
  • Dinamo er med i det internasjonale nettverket Edelman, verdens tredje største PR-byråkjede.
Nyheter

Wenche Halsen skal som ny daglig leder i Dinamo PR ta det anerkjente byrået inn i ei ny tid. Med seg på laget har hun fått internettguru Bente Sollid Storehaug.

Kommunikasjonshuset Dinamo er en av de store aktørene i bransjen i Norge, og holder til i den gamle herskapelige Klaveness-villaen på Lysaker utenfor Oslo. Dinamo PR, som Wenche Halsen leder, har 18 medarbeidere – og er én av fem avdelinger i Dinamo.

Romsdalsinnslag

Det er et sterkt innslag av romsdalinger i Dinamo PR. Marianne Woldstad fra Molde var for lengst på plass som rådgiver i byrået da Wenche Halsen fra Åndalsnes på slutten av fjoråret tok over som daglig leder. Bente Sollid Storehaug fra Fræna begynte som seniorrådgiver i byrået i april.

- Dinamo er et av Norges mest spennende kommunikasjonsmiljøer. Vi har klare ambisjoner om økt vekst. Vi skal sette enda tydeligere spor i tida som kommer. Det er utrolig spennende og artig å få muligheten til å være med på dette. Bransjen er inne i ei enorm brytningstid. Den digitale transformasjonen er en stor utfordring, men også en stor mulighet for den som skjønner det, sier Wenche Halsen.

Kampanjer

Dinamo PR jobber særlig med tverrfaglige kampanjer, både mot samfunn og marked.

- Forskjellen på Dinamo PR og de andre PR-byråene, er at vi har så mye mer rundt oss å hjelpe oss med. Vi kan trekke veksler på de andre avdelingene i kommunikasjonshuset. Det ser vi det er et stort behov for, fordi PR-bransjen er i veldig sterk endring. Det har ikke skjedd så mye i denne bransjen på 50 år som det gjør nå. De fem neste åra kommer det til å skje veldig mye. Det tradisjonelle reklamefaget og PR-faget kommer til å smelte mye mer sammen, sier Wenche Halsen.

- Hva er største utfordringen i din nye jobb?

- Det skjer mye i bransjen og det skjer raskt. Jeg må sikre a, t vi er oppdaterte og har riktig kompetanse slik at Dinamo PR fortsatt skaper solid verdi for nye og eksisterende kunder, sier Wenche Halsen.

Veteran

Wenche Halsen er veteran innenfor kommunikasjon, og kom fra en lederstilling i konkurrenten Burson Marsteller da hun ble headhuntet til Dinamo PR. Folk flest vil huske henne best fra hennes åtte år som pressetalskvinne i SAS, da hun var selskapets ansikt utad i Norge.

Hun har journalistutdanning fra Høgskolen i Volda, og har i likhet med Bente Sollid Storehaug vært journalist i Romsdals Budstikke. Wenche Halsen har også vært redaktør i Norsk Ukeblad. Deretter jobbet hun i Geelmuyden Kiese, fram til hun for 11 år siden gikk over til Burson Marsteller. Der var hun en del av ledergruppa, og avdelingsleder for media- og krisekommunikasjon.

Mediehåndtering er også ett av flere viktige områder for Dinamo PR.

- Vi skal hjelpe kundene med å komme på trykk. Men vi skal også hjelpe dem med å komme seg ut igjen fra media hvis de ikke har noe der å gjøre. Mediehåndteringsbiten vil alltid være viktig i et PR-byrå, sier Wenche Halsen.

Sikret seg Bente Sollid Storehaug

Bente Sollid Storehaug, som er en av internettpionerene i Norge, begynte tidligere denne måneden som seniorrådgiver i PR-byrået.

- Dinamo var et naturlig førstevalg da jeg så meg om etter nye utfordringer. Kommunikasjonsmiljøet er bredt, og er godt rustet til å oppfylle framtidas krav om full integrering av alle kommunikasjonsdisipliner, sier Bente Sollid Storehaug, som bor i Oslo.

Digital Hverdag

Bente Sollid Storehaug startet sin journalistiske løpebane i lokalavisa Stim i Fræna og jobbet deretter i Romsdals Budstikke, Kyst-Nytt i Fræna og reklamebyråene Modia og Tibe i Molde.

I internettets spede barndom i 1993 etablerte hun internettselskapet Digital Hverdag, som seinere fusjonerte med New Media Science og børsnoterte Cell Network. Etter at hun solgte seg ut har hun drevet egen virksomhet, og samtidig vært rådgiver og styremedlem i flere ulike selskap. Hun er styreleder og medgründer i det internasjonale IT-selskapet Dot Global og styremedlem i Polaris Media ASA, som for øvrig eier Romsdals Budstikke.

Glede

- Framtida er digital, og Bente er digital i hele sin forretningsforståelse. Det er en glede å få henne på laget. Det vil gi oss en solid styrke og en sterkere digital forankring i de løsninger vi skal levere overfor våre kunder. Hun vil også jobbe mot Dinamos egen avdeling innenfor forretningsutvikling og tjenestedesign, sier daglig leder Wenche Halsen i Dinamo PR. 

- Vi skal sørge for at Dinamos løsninger er digitalt helhetstenkende. Dagens kunder forventer i økende grad innovative løsninger som gir direkte avkastning på bunnlinja. Den digitale transformasjonen endrer alle bransjer. Utviklingen skyter nå kraftig fart, og 2014 blir et avgjørende år for svært mange, sier Bente Sollid Storehaug, som skal komplettere den digitale satsingen i Dinamo. 

Tett på

- Bente har de siste 20 åra jobbet tett på mange krevende digitale transformasjoner, og hennes kompetanse vil styrke Dinamo – slik at vi kan ligge i forkant og levere det våre kunder trenger for å nå sine kunder og interessenter, sier Wenche Halsen.

Hun framholder at kundene i økende grad forventer løsninger som driver forretningsresultat, ikke bare kommunikasjon.

- For å møte denne etterspørselen, må vi tenke digitalt og være sikker på at vi hjelper våre kunder til å møte sine kunder der de til enhver tid befinner seg, sier Wenche Halsen,

- Flinke folk

Adm. direktør Hølje Tefre sier Dinamo har vært heldig og fått inn flinke folk.

- Vi har fått inn Wenche Halsen. Og vi har fått inn Bente Sollid Storehaug, som definitivt er med på å styrke oss på et viktig område. Det handler om hele problematikken rundt digitalisering, som nå rir medie- og kommunikasjonsbransjen, sier Hølje Tefre.