- Blir igjen for å hjelpe

Både kapteinen og styrmannen fra Midsund vil bli igjen i Dakhla for å bidra på stedet.

Både kapteinen og styrmannen fra Midsund vil bli igjen her i Dakhla for å bidra. Her er kveld i Dakhla med den katolske kirken og havnen i bakgrunnen.  

Både kapteinen og styrmannen fra Midsund vil bli igjen i Dakhla for å bidra på stedet. Her gjør «Midøy Dakhla 1» seg klar til å losse fangst i Dakhla for et par uker siden. 

Nyheter

To menn fra Midsund befant seg ombord på «Midøy Dakhla 1» da den kolliderte i Dajlabukta i Vest-Sahara tidlig lørdag morgen. De to, som er kapteinen og styrmannen, har nå bestemt seg for å bli værende i Dakhla for å hjelpe til.

- Foreløpig har de meldt at de vil være med for å bidra på stedet. Det er deres egen avgjørelse, forteller talsmann for Midsund-rederiet Sjøvik, advokat Hugo Pedersen Matre, til Rbnett søndag ettermiddag.

- Mannskapet har det etter omstendighetene bra. Det ser dessuten ut til at situasjonen er under kontroll, så langt den kan bli det i en slik sak, sier advokaten.

Ingen bekreftede tall

Ifølge det marokkanske nyhetsbyrået MAP skal minst to fra mannskapet på «Taouss» være omkommet, mens et titalls menn fortsatt er savnet i sjøen. Disse tallene synes Hugo Pedersen Matre det er vanskelig å forholde seg til.

- Det er gjort et estimat i media her nede. Problemet er at ingen aner hvor mange som var ombord i «Taouss» eller hvor mange som faktisk har blitt funnet. Dette er et arbeid som lokale myndigheter må følge opp, sier han.

- Det var veldig mange båter i området som hjalp til med redningsarbeidet, og vi vet ikke hvor mange mennesker, levende eller døde, de har tatt ombord.

- Samtidig var det veldig sterk strøm som kan ha ført fiskerne i sjøen utenfor det avgrensede søkeområdet.

Noen medier opererer med at mannskapet ombord på «Taouss» var på 35 personer. Det tror Sjøvik-representanten kun er et anslag på hva som er vanlig på den typen båter.

- Realistisk vil søket ta lang tid, og vi må nok vente i mange dager før vi vet mer, sier han.

Sjøforklaring

Mens Sjøvik gjør det de kan for å følge opp sine folk må de også samarbeide med lokale myndigheter.

- I dag jobbes det fortsatt med å kartlegge hendelsesforløpet. Vi har imidlertid ikke fått noen dato for å gi sjøforklaring eller annen oppfølging ennå, sier Hugo Pedersen Matre.

Forventer dere spørsmål eller anklager om skyld?

- Det er vanlig rutine i alle sjøforklaringer å måtte avklare om det er skyld inne i bildet. Det er imidlertid ingen innsigelser eller anklager mot Sjøvik ennå, sier advokaten.

- Foreløpige undersøkelser viser at alle ordinære prosedyrer har blitt fulgt. Sjøvik har respekt for at det pågår en prosess, og vil vente til den er sluttført.

Stor forståelse

Sjøvik har samtidig en jobb med å ta vare på sitt eget mannskap og pårørende etter ulykken.

- Vi har veldig stor forståelse for vanskelighetene på den andre båten også, men der vet vi ennå veldig lite. Det er vanskelig å gjøre noe for dem, sier Hugo Pedersen Matre.