- Sekkenferja virker utgått på dato

Stor frustrasjon blant passasjerer over hyppige kanselleringer på grunn av reparasjoner og uvær.

MF Solskjel har gått Molde-Sekken-ruta denne uka. 

Har fått nok: - Jeg er normalt en forsiktig type, men frustrasjonen har vokst seg for stor hos meg og mange andre, sier Øystein Eik. Foto: Pia Farstad Eriksen 

Nyheter

I høst har Sekken-ferja MF Ørsta vært rammet av både tekniske problem og uvær. Mandag denne uka startet flere dagers problemer med stopp og avvik i ruta for de rundt 170 innbyggerne på øya.

Til 17.30-avgangen onsdag ettermiddag var ferja tilbake i normal drift, men det hjelper lite på frustrasjonen som har bygget seg opp hos passasjerene over lang tid, ifølge Øystein Eik, leder i Sekken tiltaksnemnd.

- Det virker rett og slett som om fartøyet er for gammelt, med tanke på at det stadig er ting som skjer i maskinrommet. Mannskapet gjør sitt beste, og informasjonen fra Fjord1 er for så vidt bra, men påliteligheten for de som er avhengig av ferja, er alt for dårlig, sier Eik, og nevner folk som skal på jobb, skole eller til avtaler, som for eksempel lege.

Andre vegen rammes lærerpersonell og folk med ulike oppdrag på øya, og post og varer til nærbutikken Samsen.

- Vi har vært tålmodige lenge, men nå er grensa nådd.

Bedt om møte

Eik er spent på hva som kommer fram når MF Ørsta, som blir 50 år neste år, skal inn på kontroll i 2014.

- For ikke så lenge siden fikk den motorstopp på fjorden og måtte taues til land. Da var det rolig på sjøen, men tenk om det ikke var det. Når ting skal repareres, som det ofte må på eldre fartøy, sliter Fjord1 med å dekke inn med reservefartøy.

- Det er ikke ferjer nære nok lenger til at de kan trå til på kort varsel. Da blir det hurtigbåt, men den tar ikke biler og slutter å gå på et gitt tidspunkt.

I det siste har en del dessuten måtte ta inn på hotell på Fjord1s regning, fordi de ikke har kommet seg heim, opplyser Eik.

- Det er bra at de er smidige og tar ansvar, men det har ikke vært så lett å få bekreftet hva man har krav på som passasjer. Men totalt sett trenger vi et fartøy vi kan stole mer på, sier Eik, som har bedt om et møte med Fjord1 og Samferdselsavdelingen i fylket, og håper de får til dette før jul.  

- Når ferja virker så utgått på dato, stiller jeg spørsmålstegn ved om de oppfyller kravet i anbudet, når reserveferjene samtidig lar vente på seg.

- Driver forsvarlig

Driftssjef for strekningen Molde-Sekken, Jonas Holm i Fjord1, tar avstand fra påstandene om at ferja ikke er god nok.

- Vi ville aldri satt inn et uforsvarlig fartøy. MF Ørsta er godkjent og sertifisert av Sjøfartsdirektoratet. Jeg kan skjønne at de som rammes blir frustrerte, og beklager det, men i forhold til kontrakten vår er regulariteten i ruta ikke så skremmende med tanke på avvik, sier Holm til Rbnett.

Problemer med reservefartøy

Denne uka begynte problemene på mandag, og etter litt fram og tilbake med reparasjoner, ble det satt inn hurtigbåt.

- Med dagens ferjeflåte er det dessverre problemer med å oppdrive reservefartøy. Det er ikke midler i anbudet til å ha liggende reservebåter på alle nes. Denne gangen fikk vi tak i MS Solskjel dagen etter, og fordi den var litt større enn originalferja, måtte den ta en annen rute som ga litt andre tider, men den gikk fra 13.15 tirsdag.

Holm, som mener de leverer i henhold til anbudet med Fylket, er positiv til et møte med partene.

- Hva vår oppdragsgiver eventuelt velger å gjøre, får vi se.

Siste: Klokken 21.15 onsdag opplyser Fjord1s trafikkvarsling at siste avgang onsdag kveld, fra Sekken 21.45 og Molde 22.30, blir innstilt.

Torsdag opplyser Eik at det var MF Aukra som fikk motorstopp mellom Molde og Sekken da den var reserveferje 7. mars i år.

– MS Ørsta hadde også da tekniske problemer og var ute av drift, men skal ikke ha skylda for reserveferja sin problemer. Jeg ordla meg sikkert ikke presist om dette, sier Øystein Eik.