Norges neste turistperle

Sherpaer fra Nepal lager Norges lengste fjelltrapp
Nyheter

Stien fra Åndalsnes sentrum til den 715 meter høye toppen av Nesaksla er en av Romsdals mest populære fjellturer.

Mange tusen lokale tur- og trimfolk tar turen opp og ned til Nesaksla i løpet av et år. Etter at Romsdalseggen har utviklet seg til å bli en av Norges mest populære fjellturer, har trafikken økt voldsomt. Men det er ikke like enkelt for alle når de skal avslutte turen ved å ta seg ned det bratte terrenget til Åndalsnes, selv om kjettinger og klatretau har vært lagt ut for å sikre de mest utsatte passasjene.

Mange turister har uttrykt begeistring for Romsdalseggen, men har karakterisert stien ned fra Nesaksla som både farlig og stygg. Vi har også hatt tilfeller av at folk har falt og skadet seg.

Trapp til fjells

Etter hvert har også lokale krefter reagert. En av dem er forretningsmannen Lars Wenaas fra Måndalen. Han er mest kjent som internasjonal hotellkonge, men er også glødende interessert i friluftsliv og er en engasjert innbygger i «verdens beste kommune for naturglade mennesker». Han tok et initiativ etter en tur over Romsdalseggen i fjor:

– Romsdalseggen er fantastisk, men avslutninga ned fra Nesaksla er en nedtur i dobbelt forstand, sa Lars Wenaas.

Han tok kontakt med daglig leder i Nordveggen, Solveig Brøste Sletta. og satte fram et tilbud som det knapt var mulig å avslå. Han sa seg villig til å betale et beløp tilsvarende de offentlige midlene Nordveggen kunne skaffe til utbedring av den populære turstien. Lars Wenaas formulerte et ambisiøst mål for arbeidet:

– Hvorfor ikke bygge verdens lengste trapp fra Åndalsnes til Nesaksla?

Eksperter fra Nepal

Det tok ikke lang tid fra idé til gjennomføring. I sommer har fire profesjonelle steinleggere fra Nepal, sherpaene Rinche Tshering Sherpa, Nima Tshering Sherpa, Bhala Tshering Sherpa og Kami Tshering Sherpa, bygget hundrevis av trappetrinn i et terreng der ingen skulle tru at noen kunne bygge trapper!

Til sammen 240 tonn stein er flydd opp med helikopter. Foreløpig består steintrappene av vel 600 trinn, og mer skal det bli når sherpaene er tilbake for ny innsats i slutten av september. Romsdals Budstikke prøvegikk trappene på mandag, og vi ble mektig imponert.

Trappene på Nesaksla vil gjøre turen opp og ned på Nesaksla enklere og tryggere, men er også et praktfullt byggverk.

Kanskje ser vi konturene av en turistattraksjon som vil bli nevnt i samme åndedrett som Trollstigen, Atlanterhavsvegen og Nordkapp?

Trillbart til Nebba

Men den nye turstien til Nesaksla består av mye mer enn hundrevis av meter med steintrapper gjennom bratt terreng, forteller Solveig Brøste Sletta:

– Den første delen opp til utsiktspunktet Nebba blir ekstra forseggjort. Vi klarer nok ikke å oppfylle kravet til såkalt universell utforming, men vi skal lage en «trillbar» turveg. For å få til dette vil en del av vegen bestå av stålplater som står på påler oppover de bratte skråningene. Dette arbeidet utføres av Entreprenør M. Kristiseter og er i full gang, sier hun. Og:

- Videre oppover i den mindre bratte delen av turen blir det enkel tilrettelegging og drenering for å lede bort vann, men der blir stien i hovedsak som før. Vi skal sette opp håndlister for å lede folk inn på en trasé. På litt sikt kan dette kanskje gjøre at vegetasjonen kan bli gjenskapt på steder der det nå er opptråkket i stor bredde. Der det begynner å bli svært bratt, har vi valgt å følge den såkalte «Nordnesruta». Her blir det flere hundre trappetrinn i et terreng som visst nok skal være det bratteste sherpaene har bygget trapper i.

Foto- og utsiktsplattform

Denne delen av trappene stopper nå under et svært bratt parti.

Her blir løsningen en ståltrapp som fører opp til ei hylle. Her skal det bygges en stor utsikts- og fotoplattform i stål. Sammen med steintrappene kommer denne plattformen til å bli store turistfavoritter. Plattformen vil stikke mange meter ut i lufta, og er tegnet av det lokale arkitektkontoret Streken. Den blir levert av Kristiseter som har totalanbudet på alt stålarbeid, Den lokale bedriften Procut skal produsere plattformen, forteller Solveig Brøste Sletta.

Når turistene har beundret utsikten og tatt bilder fra plattformen, kan de ta fatt på de avsluttende 309 trappetrinnene opp «Båsen» og videre opp til steinhytta Ottarbu på toppen av Nesaksla. Da gjenstår nedturen, og vi kan garantere at det blir en «opptur».

Turister som har latt seg imponere på Trollstigen, vil ikke bli mindre imponert over å følge trappene nedover mens de ser Åndalsnes rett under beina. Og når de griper i rekkverket (ja, det blir rekkverk!) for å løfte blikket: Romsdalen og Isterdalen, elvene Rauma og Istra, fjorden fra Isfjorden til Molde, og selvsagt Romsdalshornet, Trolltindene og mange andre mektige romsdalstinder på alle kanter.

Økonomisk satsing

Solveig Brøste Sletta kan ikke få fullrost Lars Wenaas og alle de andre bedriftene og privatpersonene som har gjort denne storsatsinga mulig.

– Det begynte med det fantastiske tilbudet fra Lars Wenaas. I tillegg har vi fått 2,1 millioner i spillemidler, 1 million fra Møre og Romsdal fylkeskommune og tilskudd fra Rauma kommune, Rauma næringslag, mange bedrifter og organisasjoner. I tillegg har Aak Safety satt i gang en aksjon blant lokale bedrifter for å betale for to ekstra uker med sherpaene. Responsen var stor, og det gjør at de kommer tilbake for å jobbe i slutten av september og begynnelsen av oktober. Totalt sett ser det nå ut til at prosjektet får en pris på cirka 6 millioner kroner, sier Solveig Brøste Sletta.

Dugnadsinnsats

Men i tillegg til de kommersielle aktørene er mange frivillige i aksjon for å bygge den nye turvegen til Nesaksla.

– Uten dugnadsgeneralene Aage Kvam og Nils Hole og de 20–30 som stiller opp for å jobbe gratis, ville vi ikke kommet i mål. De gjør en kjempejobb, understreker hun.

Svært mye er med andre ord gjort på kort tid. Ideen ble lansert i fjor, og 1. juni var de fire karene fra Nepal i full gang. Spørsmålet blir da når den nye turvegen, «verdens lengste trapp» og en foto- og utsiktsplattform som vil få selv den mest blaserte turist til å rope «worldclass», skal stå ferdig.

– Får vi en høst med gode arbeidsforhold, er målet at alt skal stå ferdig før vinteren setter inn. Med andre ord, klart til bruk til neste turistsesong. Blant de sterkeste pådriverne er dugnadsfolket. Når jeg har snakket om neste år, protesterer de og svarer med å planlegge enda flere dugnader. Jeg tror vi skal klare det, sier Solveig Brøste Sletta.