– «Sammen mot voldtekt» var en suksess

Den holdningsskapende kampanjen opp mot russ vil bli gjentatt.

Omfattende kampanje 2.500 avgangselever i Møre og Romsdal har fått informasjon om voldtekt og sexvett-regler denne våren. Her fra ei samling i Fræna, der politimann Arne Sæter snakket om rus og det ansvaret russen har for å ta egne valg. Daglig leder ved SMISO, Svanhild M. Lillebostad, innfelt.  Foto: Rigmor Sjaastad Hagen

All russ i Møre og Romsdal har fått boxere med teksten «Eg tek ansvar» og «Spør meg først» gjennom kampanjen.  Foto: SMISO

Nyheter

– Hovedmålet ble nådd. Ut i fra det vi vet nå, har det ikke kommet inn voldtektsanmeldelser mellom russen i Møre og Romsdal!

Det sier Svanhild M. Lillebostad, daglig leder i SMISO.

Omfattende kampanje

Sammen med Norske Kvinners Sanitetsforening i Møre og Romsdal, gjennomførte SMISO (Senter mot incest og seksuelle overgrep) Møre og Romsdal denne våren kampanjen «Sammen mot voldtekt» opp mot russen i fylket.


– Et nei er et nei

– Uansett om man har flørtet tidligere på kvelden, er et nei et nei, sa Ann Kristin Skurtveit fra Smiso til Fræna-russen under «Sammen mot voldtekt»-aksjonen.

Dette var et forebyggende og holdningsskapende prosjekt som gikk over hele fylket. Blant annet delte de ut boxershortser med teksten «Eg tek ansvar» og «Spør meg først» til alle som var russ. De har også hatt undervisning og utdeling av informasjonsmateriell til russekullet.

– Hovedmålet for prosjektet var at det denne våren ikke skulle skje voldtekt mellom russ i Møre og Romsdal, sier Lillebostad.

Vil gjenta kampanjen

Også politiet, helsesøstre og pedagogisk personale ved de videregående skolene har bidratt.

Aksjonen blir betegnet som så vellykket at organisasjonene nå vil gjøre dette til en årlig foreteelse.

– SMISO har benyttet møtet med russen til å gi de kunnskap om hva voldtekt er, at sex uten samtykke er voldtekt, og at alle har ansvar for at voldtekt ikke skal skje. Vi har også fokusert på sexvett-reglene til Amnesty og Kjernekar-kampanjen til Justisdepartementet. Knuteregler som kan være uheldige har vi også fokusert på, forteller Lillebostad.

2.500 avgangselever ved totalt 25 videregående skoler i Møre og Romsdal har blitt nådd gjennom kampanjen.