Konkurransen om flykjøp på stamrutene er avlyst

Gjelder blant annet tilbudet Molde-Oslo der SAS nå skal fly uten statsstøtte.

ÅRØ: Fly fra SAS og Norwegian på Molde lufthavn,  Foto: Marit Heiene

Nyheter

SAS varsler at de vil fly de utlyste stamrutene på kommersielle vilkår. Dermed er regjeringens konkurranse om minstetilbudskjøp av flyrutene avlyst.

Det betyr at staten ikke behøver å bruke penger på flykjøp på disse strekningene.


Flytrafikken hardt rammet i 2020 – slik gikk det med Molde lufthavn

Avinor mistet seks av ti passasjerer i fjor. Pandemien gikk også hardt utover flyplassene i Molde, Ålesund og Kristiansund.


Samferdselsdepartementet lyste i januar ut en konkurranse om minstetilbudskjøp av viktige flyruter fra mars 2021. Konkurransen var åpen for alle selskaper i EU og EØS. Målet var å opprettholde et minimumstilbud på kommersielt sårbare innenlandsruter, opplyser regjeringen. Den ble umiddelbart avbrutt da SAS kom med sitt tilbud.

– Vi ser det som svært positivt at markedet selv vil levere et tilfredsstillende rutetilbud på stamrutene fra 1. mars 2021, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).


Braathens nye flyselskap også til Ålesund og Molde

Det nyetablerte flyselskapet til tidligere Braathens SAFE-direktør Erik G. Braathen håper å være på vingene til sommeren.


Widerøe skal fly regionnettet.

Fly med minst 110 seter

Dette er rutene som er omfattet:

Nr.

Ruter som er ønsket operert med fly med minst 110 seter

1

Kristiansand – Oslo

2

Haugesund – Oslo

3

Molde – Oslo

4

Kristiansund – Oslo

5

Bardufoss – Oslo

6

Alta – Oslo

7

Kirkenes – Oslo

8

Tromsø – Longyearbyen

9

Trondheim – Bodø – Tromsø


Her lander Arsenal på Årø, men det var det få andre som gjorde i november

Tre av fire passasjerer borte på Molde lufthavn i november.