Høyere resultat for Polaris Media

Konsernet Polaris Media fikk et driftsresultat på 59 millioner kroner i fjerde kvartal. Det er en økning på 10 millioner fra samme periode året før.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Nyheter

For Polaris Media Norge ble resultatet 41 millioner kroner, en nedgang fra 43 millioner i samme kvartal året før.

Inntektene for den norske virksomheten ble redusert med 1 million kroner i fjerde kvartal. Dette skyldes i hovedsak en nedgang på 15 prosent i annonseinntekter fra papiraviser. Dette ble noe motvirket av at abonnementsinntektene økte med 8 prosent og at digitale annonseinntekter økte med 7 prosent.

– Fjerde kvartal viser en stabil inntektsutvikling i den norske delen av konsernet, med spesielt god utvikling i abonnementsinntektene og de digitale annonseinntektene. Som følge av noe økte kostnader, viser fjerde kvartal en mindre resultatnedgang sammenlignet med fjoråret, sier Per Axel Koch.

I den norske virksomheten økte antall digitale abonnementer med 33 prosent til 85.603 i fjerde kvartal. De norske avisene hadde da samlet 211.500 abonnenter, som er en økning på 5 prosent.

Polaris Media omfatter 48 mediehus, blant annet Adresseavisen, Harstad Tidende, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke, og en rekke lokalaviser i Trøndelag, Nord-Norge og Nordvestlandet. I november i fjor ble det også inngått avtale om et regionalt mediehus på Sørlandet med utgangspunkt i Agderposten Medier.