LEDER LØRDAG 17. AUGUST

Bobilførernes ansvar å unngå overlast

Bobilene: Bobilturismen kombinerer frihet med komfort, men mange bobilførere er ikke tilstrekkelig oppmerksom på vektgrensene for å unngå overlastet bil.  Foto: RICHARD NERGAARD

Bobilførerne bør ta en ekstra sjekk av totalvekta på bobilen før de legger ut på tur.

Nyheter

Bobilferie har blitt en svært populær ferieform. Stadig flere har fått sansen for å reise med hytta på hjul, og ha friheten det er til å kjøre og stoppe der man ønsker. I Norge var det ved årsskiftet 49.690 bobiler registrert i Norge. Tallet har økt med mange hundre i sommer. Også fra utlandet kommer et stort antall bobiler til Norge for å oppleve det flotte landet vårt. Bobilturismen kommer etter alle solemerker til å øke i omfang i åra som kommer.

Vegmyndighetene har sett at mange bobilførere ikke er tilstrekkelig oppmerksom på hvor mye bobilen med alt utstyr og passasjerer veier. For et par uker siden holdt Statens vegvesen kontroller på Bergsøya og nær Ørsta. Kontrollene ga et oppsiktsvekkende resultat: Over halvparten av de kontrollerte bobilene var overlastet. De fleste med mellom 200 og 600 kilo. En overlastet bobil har langt dårligere kjøreegenskaper enn som en bobil med lovlig last. Et overlastet kjøretøy er en risiko i trafikken. Dekkforhandlere advarer om punktering.

En mulig forklaring på lasteproblematikken er at mange bilførere har førerkort klasse B, noe som setter grense ved maksimum 3.500 kilo totalvekt for bobilen. Det er vel kjent at bobileiere kan klassifisere bilen til under 3.500 kilo totalvekt, blant annet fordi det gir lavere bompengetakst. Det som er lett å glemme, er at i tillegg til selve bobilen, kommer vekt fra vanntank, dieseltank, fortelt, markise, ekstrautstyr, sykler, bagasje og fører pluss passasjerer. Utenlandske biler har også gjerne med seg proviant for ferien. Når egenvekta på bilen gjerne er mellom 2.500 og 3.000 kilo, nærmer man seg fort overvekt.

Det er viktig at vegmyndighetene er opptatt av at bobiler ikke er overlastet, akkurat slik man kontrollerer vogntogene. Regler er til for å følges. Gebyrsatsene for overtredelser kommer fort opp i flere tusen kroner. Sikkerheten på vegene skal ha høyeste prioritet. Vi oppfordrer norske bobilførere til å ta en ekstra sjekk av totalvekta på bobilen før de legger ut på tur sånn at de kan kjøre sikkert og lovlig.