Eneste parti i Møre og Romsdal som går imot både Romsdalsaksen og Møreaksen:

– Mange ønsker faktisk fortsatt å ta ferjene

MDG med klar beskjed til velgerne foran kommunevalget til høsten.

Ferjenes beste venn: MDG Møre og Romsdal ønsker heller å fortsette med ferjene framfor fastlandsprosjkekt over Romsdalsfjorden. – Slik teknologien på ferjene har blitt nå, er dette den beste vegen å gå, sier Knut Iversen Foseide (MDG). Her MF Moldefjord.  Foto: ERIK BIRKELAND

Vil holde på ferjene: – Det virker som om venstresiden vil ha Romsdalsaksen og høyresiden Møreaksen. Vi ønsker heller å fortsette med ferjene, sier Knut Iversen Foseide (MDG). Her med partikollega Lars Jones i kommunestyret i Molde (bak).   Foto: Sigrun Lossius Meisingset

Nyheter

Miljøpartiet de grønne (MDG) kaster seg inn i samferdselsdebatten i Møre og Romsdal ved å vise til at de er det eneste partiet i Møre og Romsdal som går imot både Romsdalsaksen og Møreaksen.

– Vi vil satse på el-ferger og et bedre fergetilbud fremfor rådyre vegprosjekter som presser frem mer bilkjøring, bygger ned natur og fører til økte CO2-utslipp, og som vil være svært dyre å vedlikeholde, sier Carl Johansen, førstekandidat for MDG i Møre og Romsdal, til Romsdals Budstikke.

– Teknologi gir enda bedre ferjer

I Molde følger kommunestyrepolitiker Knut Iversen Foseide opp:

– Det virker som om venstresiden vil ha Romsdalsaksen, og høyresiden vil ha Møreaksen. Dette blir nok viktig for valgkampen på fylkesnivå. Vi ønsker heller å fortsette med ferjene. Det er det beste for både miljø og klima. Vi ønsker at det satses mer på sjøvegen som framkomstmiddel. Slik teknologien på ferjene har blitt nå, er dette den beste vegen å gå.

– Undersøkelser har vel også vist at mange faktisk ønsker fortsatt å ta ferjer, sier Iversen Foseide.

Vil ha klimaregnskap før vurdering av nye samferdselsprosjekt

I programmet til MDG heter det at "alle bygge- og samferdselsprosjekter i Møre og Romsdal skal ha på plass et klima- og naturregnskap før de overhodet vurderes politisk".

– Vi går konsekvent imot alle bygge- og samferdselsprosjekter som ikke styrer mot klimanøytralitet, slår Johansen fast.

– At regjeringen vil kutte i fergetilbudet samtidig som planene for å bruke flere hundre milliarder på fergefri E39 ligger fast, viser bare hvor lite Dale, Solberg og co. bryr seg om å kutte klimagassutslipp og ta vare på det biologiske mangfoldet, fortsetter han.

Må ikke kutte i ferjetilbud

– Denne uken ble det klart at Norges klimagassutslipp igjen øker, etter at miljøskadelig palmeolje ble fjernet fra drivstoffet vårt. Den svake nedgangen fra 2017-18 var med andre ord aldri reell, og utslippene fra veitrafikken økte i fjor med 3 %. 

– Å kutte i fergetilbudet på denne bakgrunnen viser at regjeringen overhodet ikke prioriterer klimaet, og vi håper velgerne i Møre og Romsdal i årets lokalvalg vil sende et kraftig signal om at dette ikke er godt nok, sier Johansen i MDG.