Hurtigruten vil begrense størrelsen på cruiseskip langs norskekysten

Hurtigruten vil ha størrelsesbegrensning for cruiseskip i sårbare og utsatte områder som hele Svalbard og enkelte steder langs norskekysten.

VIKING SKY: Cruisebåten Viking Sky, med 1.300 personer inkludert mannskap om bord, fikk lørdag motorhavari i kraftig uvær på Hustadvika, men det er langt fra det største skipet som trafikkerer norskekysten.   Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Nyheter

De største cruiseskipene som seiler langs kysten i dag, har plass til over 7.000 mennesker om bord.

– Hurtigruten har i lang tid tatt til orde for at det bør innføres en størrelsesbegrensning for cruiseskip i utsatte områder med begrenset rednings- og beredskapskapasitet, som på Svalbard og enkelte deler av norskekysten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Han understreker at de ikke oppfatter så store cruiseskip som konkurrenter av Hurtigruten.

Lørdag ble det satt i gang en omfattende redningsaksjon da cruiseskipet Viking Sky mistet motorkraften på Hustadvika i Møre og Romsdal med 1.300 personer om bord. Rundt 470 personer ble evakuert med helikoptre fra skipet.

Statsminister Erna Solberg innrømmet i Stortingets spørretime onsdag at det ville vært vanskeligere å håndtere en tilsvarende cruiseulykke lenger nord og ved Svalbard ettersom beredskapen der ikke er like god.

Passer ikke inn

Hurtigruten ønsker seg også et forbud mot tungolje for alle skip i norsk farvann, inkludert Svalbard. Skjeldam mener megacruiseskip med flere tusen passasjerer fullastet med tungolje utgjør en stor miljørisiko.

– Spesielt i utsatte områder med sårbar natur og dyreliv. Derfor mener vi at spørsmålet om hvor store cruiseskip man skal tillate i disse områdene, bør være en del av debatten. Vi bør si det som det er, gigantiske cruiseskip passer ikke inn overalt, sier Skjeldam.

– Forby tungolje

– Som et første steg, bør tungolje forbys i alle norske farvann, inkludert Svalbard. De fleste store cruiseskip går på tungolje, så det vil begrense trafikken – og ikke minst begrense risikoen for konsekvensene av utslipp, sier Hurtigruten-sjefen.

Hurtigruten sluttet å bruke tungolje for mer enn ti år siden. Alle Hurtigrutens skip seiler i dag på lett diesel, som er dyrere men langt mindre forurensende enn tungolje. Det har kostet selskapet mer enn 100 millioner kroner årlig, ifølge Skjeldam.