Den nye samferdselsministeren, Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet, har vært fornuftig nok til å ikke starte statsrådsgjerningen med å gi konkrete løfter om penger til bestemte vegprosjekt. Dale sier til pressen at han må skaffe seg oversikt over enkeltsaker før han forteller hva han vil gjøre. Det går derfor ikke an å trekke konklusjoner om Dale er urokkelig når det gjelder vegløsning for ferjefri E39 gjennom Møre og Romsdal, eller om Sunnmørsposten har rett når de skriver at Dale ikke avviser Romsdalsaksen som alternativ.

Jon Georg Dale vil sikkert sette sitt eget fotavtrykk på ledelsen av Samferdselsdepartementet, men Dale har vært medlem av regjeringa i snart tre år. Det vil derfor være merkelig dersom Dale velger å se bort fra det regjeringa som kollegium har blitt enig om, for eksempel at utredningene vegmyndighetene har gjort, har konkludert med at traseen langs Møreaksen er den beste når man ønsker å bygge sammen de to arbeidsregionene Molde og Ålesund. Så har både den avgåtte ministeren Ketil Solvik-Olsen og Jon Georg Dale sagt at Statens vegvesen er nødt til å se på kostnadene for å kunne bygge ferjefri E39 billigere enn kostnadene man til nå har operert med. Det er ikke opplagt at vegen må ha fire kjørefelt og motorvegstandard. Tofelts veg eller trefelts veg med lavere fartsgrense vil gi en helt annen prislapp.

I Møre og Romsdal har vi forventninger til at Jon Georg Dale klarer å få løst noen av de største flokene på samferdselssektoren: Komme i gang med strekninga Betna-Stormyra på E39, få fortgang i bygging av bedre veg langs E136 i Romsdalen, få fjordkryssingen av Romsdalsfjorden planlagt og klar til 2021 da Nasjonal Transportplan skal rulleres, hjelpe byene videre med bypakkene og hjelpe Møre og Romsdal fylkeskommune med å kunne klare å betale for den nye generasjon miljøferjer som fases inn de kommende åra. Jon Georg Dale har vært med på regjeringens budsjettkonferanser. Han vet hvor mye penger regjeringa er villig til å bruke på infrastruktur som veger i 2019. Dale har lagt lista høyt når han sier det skal bygges mer infrastruktur enn noen gang tidligere. Vi håper han har rett.