Førerfeil er en av hovedårsakene til dødsulykker i Norge. I mer enn 4 av 10 ulykker er manglende førerdyktighet medvirkende faktor til utfallet, konkluderer Statens vegvesen, etter en stor undersøkelse.

Dybdeundersøkelsen av 102 dødsulykker med 106 omkomne på norske veger i 2017, gir ikke alle svar på de tragiske ulykkene på norske veger, men gir viktige forklaringer. Hovedfunnene er som følger:

l En eller flere faktorer knyttet til manglende førerdyktighet har medvirket til 44 dødsulykker i 2017.

l Forhold knyttet til veg og vegmiljøet kan ha medvirket i 32 prosent av ulykkene.

l Undersøkelsene viser at høg fart etter forholdene eller godt over fartsgrensene er medvirkende faktor i 31 prosent av dødsulykkene.

l 47 mistet livet i møteulykker i 2017, mens 29 omkom i utforkjøringsulykker.

Nullvisjonen er det strategiske målet for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge. Visjonen er null drepte og hardt skadde i trafikken. Et mål som kanskje er umulig, men som samtidig forteller at nettopp forebyggende arbeid kan gi veldig gode resultat.

Vi har hatt en kraftig nedgang av alvorlige ulykker i Norge de siste 40 åra. Tross mangedobling av trafikken er det år for år færre som omkommer i ulykker. Det viser at trafikksikkerhetsarbeidet har vært prioritert og at arbeidet har gitt resultat.

Gruppen som nå ofte er utsatt for alvorlige ulykker, er kanskje den gruppa som er minst påvirkelig for å lytte til gode råd. Tallene viser at 69 prosent av de omkomne var menn, mens 31 prosent var kvinner. Andre undersøkelser har vist at godt voksne menn ofte kjører for fort, og ofte sløyfer viktige sikkerhetsråd som å bruke bilbelte.

Men gode biler og stor tro på egne ferdigheter kan være en farlig kombinasjon også for sjølsikre voksne menn. Senk farten!