Forberedelsene til den store NATO-øvelsen «Trident Juncture» er i gang.

– Lossinga av kjøretøyene gikk mye raskere enn vi hadde trodd. I løpet av halvanna time var alle kjøretøy på land fra skipet Capucine. Over 100 konteinere med utstyr ble i løpet av dagen kjørt på land, forteller presseoffiser Richard Brevik som viste pressa rundt på havneområdet på Åndalsnes lørdag formiddag.

Ingeniørtroppen først

I seks dager har transportskipet Capucine fra Valletta på Malta ligget på vent på reden utafor Åndalsnes. Lørdag morgen klappet skipet til kai. Dette er det første av i alt fem transportskip som i løpet av de nærmeste to månedene anløper Åndalsnes for å landsette militært materiell og en rekke ulike kjøretøy og krigsmateriell.

– Den første kontingenten ble fløyet inn til Kristiansund, og kom med busser til Setnesmoen fredag kveld. Der ble mannskapene innlosjert, og fikk servert taco i messa. De første som har kommet, er italienere. Dette er ingeniørtroppen som skal forberede leiren italienerne skal ha på Lesja. Åndalsnes er transittmottak, forteller sjefen for HV11, John Arne Svindland, til Romsdals Budstikke.

Flere skuelystne hadde møtt opp på kaiområdet på Åndalsnes for å få et innblikk i hva slags militært utstyr som kom på land. De som forventet å se tanks, våpensystem og store krigskjøretøy, ble sikkert skuffet, for det meste av kjøretøy som ble kjørt på land på NATO-kaia, var hjullastere, lastebiler og trekkvogner, pluss mer enn 100 konteinere med utstyr.

Kjøretøyene ble mellomparkert i steinbruddet i Nesstranda, men kjørt i kolonner videre til Setnesmoen leir.

Setnesmoen sentral

– Setnesmoen blir sentral i denne fasen av øvelsen, i og med at vi fungerer som vertskap for å ta imot være allierte styrker. På Setnesmoen har vi kapasitet til å forlegge rundt 300 personer, med overnatting og bespisning. Øvelsen «Trident Juncture» er en oppgave så stor at vi er avhengig av et godt samspill med alle våre sivile kontakter, både politiet, Statens vegvesen, lokale underleverandører og publikum. Etter hvert som NATO-styrker og materiellet ankommer Åndalsnes og Setnesmoen, skal utstyr og mannskaper fraktes videre gjennom Romsdalen til områdene der øvelsen skal holdes, forteller HV-sjef Svindland.

Selve NATO-øvelsen på land holdes i områdene fra Hjerkinn, Folldal, Røros og sørover til Rena i Østerdalen i dagene fra 31. oktober til 7. november. 40.000 soldater fra mer enn 30 land skal trene på å forsvare Norge.

– Fram til øvelsen starter, skal styrkene etablere leire og forberede seg, sier Svindland. – Hvordan vil folk i Romsdal merke NATO-øvelsen?

– Her på Åndalsnes blir vi en av innfallsportene for transport av materiell, utstyr og mannskaper til øvelsen. Mannskapene flys inn via Kristiansund og kjøres med busser til Setnesmoen. Materiellet og utstyret kommer sjøvegen, og fem skip skal losse her. Det er et stort antall personer og mye militært materiell som skal forflyttes. Når øvelsen er ferdig i november, skal uttransporten skje langs samme transportkorridor, med Åndalsnes som utskipingssted for utstyr og kjøretøy. Det kommer til å bli stor militær aktivitet på vegene, noe alle vil merke, sier HV 11-sjefen.

Det neste anløpet av militært transportskip til Åndalsnes kommer 3. september.

Nato-styrkene bringer med seg store mengder materiell og utstyr foran den gigantiske øvelsen i månedsskiftet oktober-november. Ikke en eneste konteiner fikk slippe på land uten at veterinærmyndighetene hadde godkjent den. FOTO: RICHARD NERGAARD Foto: RICHARD NERGAARD
Politiet, Forsvaret og Statens vegvesen har forberedt seg godt for å få landgangen og forflyttingen av NATO-styrkene og utstyret gjennom Romsdalen. Fra venstre lensmann Roar Mordal Hilde, HV 11-sjef John Arvid Svindland og seniorrådgiver Kjell Haukeberg i Statens vegvesen foran transportskipet Capucine. Foto: RICHARD NERGAARD