Lensmann Roar Mordal Hilde har forberedt de militære transportene langs E136 gjennom Romsdalen sammen med Statens vegvesen og Forsvaret. Når tunge kjøretøyer skal på vegen fra Setnesmoen til Lesja, der de italienske styrkene skal ha leir, vil det gå langsommere enn når privatbiler eller lastebiler kjører gjennom Romsdalen.

– Sammen med Statens vegvesen har vi valgt ut tidspunkt på døgnet der belastningen på annen trafikk er minst mulig. Vegvesenet har bedt sine underentreprenører holde spesielt oppsyn med vegen, og vi får assistanse fra militærpolitiet som har fire patruljer stasjonert på Setnesmoen.

Den første kolonnen med kjøretøy går fra Setnesmoen søndag morgen. Vi oppfordrer bilistene til å vise hensyn når kolonnen går, så skal kolonna ta stopp undervegs for å slippe annen trafikk forbi. Vi ønsker ikke at bilister skal prøve å foreta forbikjøringer av kolonna, sier lensmann Mordal Hilde.

Transporten av kjøretøyer og personell sm ankommer Åndalsnes, videre til de respektive leirområdene i områder i Sør-Trøndelag, Oppland og Hedmark, regner Forsvaret med skal gå greit. Men ettersom den store NATO-øvelsen for alvor skjer i dagene 31. oktober til 7. november, er Forsvaret forberedt på at vær og føreforhold kan endre seg.

– Ikke alle utenlandske sjåfører er vant til at føret på vegene skifter raskt. Statens vegvesen er forberedt på å strø vegene ekstra og brøyte ekstra i tilfelle snøfall. Det er tilbaketransporten etter øvelsen vi må være sketra oppmerksom på, sier lensmann Roar Mordal Hilde, Kjell Haukeberg i Statens vegvesen og HV 11-sjef John Arne Svindland.