– Vi hadde driftsstans på en automat på parkeringsområdet P2 forrige uke. Dette ble avdekket 24. juli ved at overvåkingen av automaten viste at det ikke kom inn noen transaksjoner fra den. Automaten ble deretter restartet og funksjonen kontrollert. Den feilen som oppsto har ledet til at flere kunder har blitt avvist på denne automaten, sier Per-Rune Lunderby hos Avinor.

Ikke gebyr på P2 og P3

De er ansvarlige for parkeringen ved Molde lufthavn Årø.

– Vi har basert på dette besluttet at vi ikke skal legge til fakturagebyr for P2 og P3 fra 23. juli og til vi ser at automaten er stabilisert. Kunder som har fått gebyr i denne perioden på grunn av betalingstrøbbel vil få fritak fra gebyr om de har mottatt faktura med gebyr, sier Lunderby.

49 prosent bruker faktura

I oktober ble det nye parkeringssystemet uten bom lansert på flyplassen.

De første månedene reagerte mange på fakturagebyret de fikk med regningen hvis de valgte løsningen med å få faktura i posten. Etter tre måneder hadde i overkant av 70 prosent brukt denne betalingsløsningen – og det var utstedt 10.000 fakturaer.

– Hvor mange bruker denne betalingsmåten nå?

– Så langt har 49 prosent av parkeringene på Årø blitt fakturert til kunde. 51 prosent er enten registrerte brukere i app eller på nett eller betalt til betalingsautomatene direkte, sier Lunderby.

– Og hvor mange fakturagebyr har det blitt til nå?

– Antall parkeringer ønsker vi ikke å dele, all den tid dette kan være forretningssensitivt, sier Per-Rune Lunderby hos Avinor.