Da innsjekkingssystemet på den lokale flyplassen på Rhodos brøt sammen på søndag, ble både de som skulle reise til og fra den populære feriedestinasjonen rammet. VG, Aftenposten og en rekke andre norske medier har fulgt kaoset som oppsto for de drøyt 1400 norske charterturistene som ikke fikk reise hjem som planlagt, men Oddvar Hjelset fra Molde, kan fortelle at også de som skulle til Rhodos fikk kjenne på kaoset.

– Dårlig informasjon

Han og forloveden, Tina Reitzig, og barna deres, dro med Ving fra Gardermoen søndag ettermiddag. På grunn av datasammenbruddet på flyplassen på Rhodos, ble flyet deres omdirigert til Tyrkia og flyplassen i Dalaman.

– Det var totalt tre fly fra Ving som ble dirigert hit, to fra Gardermoen og ett fra Trondheim. På flyplassen ble vi plassert på et område og det ble satt opp sperrebånd. Vi fikk motstridende beskjeder om hva som skulle skje, og det var totalt kaos, forteller Oddvar Hjelset på telefon.

Flere ganger gjennom kvelden og natta ble det gitt beskjeder på dårlig engelsk over høyttaleranlegget på flyplassen, men beskjedene var stort sett motsatt av det de fikk fra Ving på sine telefoner.

Lå på gulvet

Det var flere hundre norske charterturister som ble sendt til flyplassen i Dalaman. Mange ble sittende eller liggende på gulvet, andre gikk rundt for å prøve å få informasjon. Men det var ingen representanter fra Ving på stedet.

Rundt klokka fire på natta fikk de litt vann og brød. Flere ganger ble de også flyttet til andre områder på flyplassen.

– Vi ble behandlet som dyr, mener Oddvar Hjelset.

Må ha visum

De fikk heller ikke gå ut av flyplassen, forteller han. Årsaken var at nordmenn trenger visum til Tyrkia.

Klokka to på natta fikk de opplyst at de skulle møte Ving-representanter utenfor flyplassen, og at de kunne kjøpe visum for 25 euro – i kontanter – på flyplassen, men minibankautomaten fungerte ikke.

– Og hva skulle vi egentlig med visum til Tyrkia når vi skulle til Rhodos? spør Hjelset.

Besvimte

Adresseavisen har snakket med en jentegjeng fra Trondheim som var på samme flyplass som Hjelset og familien, og som bekrefter kaoset. De forteller at to personer besvimte, trolig av utmattelse.

Rundt klokka åtte på morgenen ble det gitt beskjed om at de skulle gå ut til Ving-representanter utenfor flyplassen og bli sendt med buss til havnebyen Marmaris, hvor de skulle bli fraktet med båt over til Rhodos.

– Det var to personer fra Ving der da vi kom ut, men fortsatt kaos. Bussene kom ikke, vi måtte vente i flere timer utenfor flyplassen. Mange var sinte og kjeftet. En av de Ving-ansatte knakk sammen og begynte å gråte, forteller Oddvar Hjelset.

Da den første bussen endelig kom, var det på nytt kaos, sier han. Voksne trengte seg fram og skubbet bort barn og andre som ikke var like raske.

– Det var helt forferdelig å se hvordan noen oppførte seg.

Mer trøbbel

Bussturen til havnebyen Marmaris gikk heller ikke som planlagt. Bussen brøt sammen og måtte to ganger til service på den korte turen. De rakk likevel fram til båtturen i tide.

– Da vi endelig kom oss over til Rhodos mandag ettermiddag, så var det ikke busser eller drosjer der for å ta oss videre til hotellet. Flere betalte privatpersoner for å få dem til å kjøre, i stedet for å vente enda mer.

Mandag kveld var turfølget fra Molde endelig på hotellet, nesten ett døgn etter skjemaet.

Ving beklaget

De fleste passasjerene som ble rammet av kaoset reiste med Ving, drøyt 200 reiste med Apollo, opplyser Aftenposten. Informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff, sier til Aftenposten at de forstår frustrasjonen til de reisende. De har selv slitt med å få informasjon fra flymyndighetene på Rhodos.

– Vi skjønner at folk er frustrerte og har hatt en tøff natt. Vi har prøvd å gi informasjon til våre kunder gjennom internett, men det har ikke vært så mye å gi fordi vi ikke har hatt tilgang på det selv, sier hun.

På sine hjemmesider skrev Ving blant annet «Vi beklager virkelig situasjonen som har oppstått», men forklarte samtidig at de ikke hadde noe å gjøre med innsjekkingsproblemene som oppsto på Rhodos.

Mange av de reisende måtte bruke gulvet for å hvile gjennom natta. Cirka klokka fire på morgenen fikk de utdelt litt vann og brød i en plastbose. Foto: Tina Reitzig
Da de endelig fikk slippe ut av flyplassen, ble det nye timer med venting. Foto: Tina Reitzig
Familien Reitzig/Hjelset kom seg til slutt til hotellet sitt på Rhodos, cirka ett døgn etter skjema. Tirsdag kunne de endelig nyte sol og varme på den gode måten. Foto: Tina Reitzig