Tirsdag var det sommerhett, marsipankake og markering av siste betongstøpen på tunnelen. Kontrasten var stor til anleggsarbeidet som har pågått gjennom to vintrer for å lage 1,7 kilometer ny og rassikker europaveg mellom Horgheim og Horgheimseidet, ei mils veg fra Åndalsnes.

– Nå ser vi slutten på dette prosjektet. Et rasutsatt parti langs E136 blir nå sikret. Også kurvaturen på vegen blir mye bedre. Dette har vært også ei ulykkesutsatt strekning der det har vært to dødsulykker, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen til Romsdals Budstikke.

Sammen med kollega Tor Inge Unhjem troppet Brudeseth opp på anleggsplassen Fantebrauta med kaffe og marsipankake for å markere sammen med arbeiderne at den siste etappen i støpingen av den nye tunnelen forbi Fantebrauta var unnagjort.

Dette vegprosjektet på E136 gjennom Romsdalen er et rassikringsprosjekt, og består av to deler: En 240 meter lang tunnel forbi Fantebrauta og en flere hundre meter lang sikringsvoll forbi Dølsteinfonna. Mesta har vært entreprenør for prosjektet som har en kostnad på 135 millioner kroner uten moms. Medregnet den nye trafikkstasjonen på Marstein koster vegprosjektet 160 millioner kroner når momsen ikke er tatt med.

– Dette er et rasutsatt område, forklarer prosjektleder Halgeir Brudeseth.

Fra Dølsteinfonna kommer det sjelden snø som når europavegen, men fra det høye fjellmassivet i nordvest utløser snøskredene lufttrykk og virvler opp snø. Statens vegvesen forklarer at kjøretøy kan bli blåst av vegen og kastet på Rauma elv dersom de blir truffet av lufttrykket fra en snøras.

Den 240 meter lange nytunnelen forbi Fantebrauta er et formidabelt sikringsbygg.

– Tunnelen er støpt i lengder på 12,5 meter, til sammen 19 omganger med støping. Nærmere 3.000 kubikkmeter betong har gått med, forteller Tor Inge Unhjem.

Tunnelen er kraftig armert.

– Her er ikke spart på stålet. Vi har brukt 970 tonn stålarmering på tunnelen, forteller Ingar Skarsbø som er bas og HMS-ansvarlig på anlegget.

Etter at betongtunnelen er ferdig støpt, skal den dekkes til med jord og steinmasser.

– Tunnelen er konstruert for å tåle steinblokker, i fall det ramler stein ned fra fjellsida under Hornaksla, forklarer prosjektleder Brudeset.

Anlegget har vært krevende for arbeiderne. Opptil 50 personer har i de travleste periodene arbeidet på anlegget.

– Vintrene har vært kalde. Vi har opplevd vindstyrke på oppimot orkan, og med temperaturer ned til minus 15 og lavere, forteller Ingar Skarsbø.

Anleggsarbeiderne har erfart at de har arbeidet i rasutsatt område. I 64 dager har arbeidene vært innstilt fordi faren for snøskred har vært vurdert som risikabel.

Prosjektleder Halgeir Brudeseth forteller at den nye tunnelen har en bueform fordi det ville vært større risiko å bygge tunnelen i rett linje kloss oppunder fjellsida. Dyrere ville den også blitt da.

Til dette rassikringsanlegget har det gått med ufattelige mengder steinmasser.

– Vi har vært heldig som har kunnet bruke stein fra Innfjordtunnelen til anlegget i Romsdalen. Vi har også et samarbeid med Rauma Energi om å få steinmasser fra den nye kraftstasjonen som bygges i fjellet på Verma, sier Brudeset.

– Når kan trafikantene få kjøre nytunnelen?

– Trafikken blir satt på i løpet av september. Det vil nok bli oktober før alle detaljene i anlegget er ferdig, sier Halgeir Brudeseth.

Da har E136 i Romsdalen fått ei tryggere vegstrekning.

Fantebrauta er navnet på den nye tunnelen på E136 i Romsdalen. Halgeir Brudeseth (t.h.) og Tor Inge Unhjem i Statens vegvesen har ledet prosjektet for å gjøre europavegen sikrere mot ras og med bedre kurvatur. Foto: RICHARD NERGAARD
I SOL OG VIND: Denne anleggsgjengen har hatt en stri tørn med å gjennomføre byggingen av rassikringsprosjektet på Horgheim. Vinteren har bydd på vindkast opptil orkans styrke. Fra venstre: Jostein Lande, Christistian Egge, Ingar Skarsbø, Kristian Sætre, Lukasz Kuczaj, Jozef Kuczaj og Waldemar Chojnacki. Foto: RICHARD NERGAARD