Det viser Avinors statistikk. Lufthavnsjef John Offenberg på Årø opplyser at underskudd før avskrivninger i fjor ble på drøye ni millioner kroner. Ifølge Avinors statistikk hadde Molde lufthavn Årø i 2017 inntekter på 65,3 millioner og kostnader på 78,4 millioner kroner.

Ålesund var i fjor blant de få lufthavnene som gikk i pluss, med et overskudd på 21,2 millioner kroner.

Spleiselag

Flyplassnettet i Norge er et gedigent spleiselag, der overskudd fra de store flyplassene, som Gardermoen, Flesland, Værnes og Sola, dekker underskuddet ved de mindre. Samtidig er trafikk ved de mindre lufthavnene, som Årø, med på å generere trafikk og dermed inntekter til de store flyplassene, som Gardermoen. Det gjelder ikke minst trafikk fra Gardermoen videre til utlandet. Det ligger således ingen dramatikk i underskuddet ved de mindre flyplassene.

– For oss alle er det viktigst å sørge for at Avinor får et godt resultat og at OSL Gardermoen styrkes som hub. Det er bra for landet, det er bra for Oslo og det er bra for alle de andre flyplassene, sier John Offenberg.

Han har tidligere brukt følgende resonnement: Om Avinor taper en 50-lapp i ene enden og tjener den igjen i den andre, er det for konsernet en god produksjon. Inntektsstrømmene distriktene gir OSL som hub, er viktig. Veldig mange transittpassasjerer legger igjen inntekter på OSL. Det er bra for konsernet, men reint regnskapsmessig ikke så gunstig for flyplasser som Årø.

Sikter mot null

Det ble for noen år siden foretatt store investeringer på Årø, blant annet i utvidelse av terminalbygget. Avskrivninger på investeringene bidrar til under- skuddet.

– Vi sikter i første omgang mot et driftsresultat i null. Men da må vi ha mer trafikk og holde kostnadene nede. Reetablering av Øst-Europa-trafikk, styrking av Oslo-ruta og innkommende turisme må til for å få til dette over den kommende 10-årsperioden, sier Offenberg.

Ambisjonen var tidligere å oppnå drift i balanse på Årø i 2023, men ifølge John Offenberg er ikke det mulig etter bortfallet av Wizzair-ruita til Polen.

Størst minus på Kvernberget

Ifølge Tidens Krav er det sterk nedgang i offshoretrafikken som har ført til blodrøde tall for Kristiansund lufthavn, med et underskudd på 49,1 millioner kroner. Fjorårets resultat før avskrivninger lød på minus 27,5 millioner kroner.

– Underskuddet skyldes en sterk nedgang på inntektssida etter at offshoretrafikken har gått ned, sier lufthavnsjef Ola Sandvik ved Kristiansund lufthavn Kvernberget til Tidens Krav.

Sandvik forteller at det årlige passasjertallet har minket med over 100.000 i løpet av de siste tre-fire årene. Sammen med tunge investeringer de siste årene gir dette blodrøde tall for Kvernberget, til tross for at flyplassen ble drevet én million kroner billigere i 2017 enn i 2013.

I overkant av 20 millioner kroner av underskuddet er avskrivninger som følge av investeringer som er gjort.

Samfunnsoppdrag

– Avinors samfunnsoppdrag er å knytte Norge sammen og bidra til norsk verdiskapning, både via næring og turisme. Med de avstandene vi har i Norge, er det ikke mulig at alle lufthavner drives lønnsomt. Til det er passasjergrunnlaget på mange av våre lufthavner for lite, sier kommunikasjonsrådgiver i Avinor, Lasse André Vangstein til Tidens Krav.