MOLDE: Dramatikken rundt Nordøyvegen fortsetter. Fylkesutvalget bestemte mandag formiddag enstemmig at Nordøyvegen ikke skulle diskuteres nå, men tas igjen i forbindelse med at saka skal forberedes for fylkestinget i oktober.
Flere politikere mente det vil være forhastet å avlyse anbudskonkurransen nå. Sjokket for innbyggerne på Nordøyene vil ikke være mulig for politikerne å forsvare, mente flere.
Åpen for andre vegløsninger til Nordøyene
Må sjekke inntekter og kostnader
Frank Sve (Frp) som er med i plannemnda for samferdselssaker, var tydelig på at han vil vite det fulle og hele kostnadsbildet, ikke bare hva Nordøyvegen koster, men også hva det koster å ikke bygge Nordøyvegen.
– Vi må også få svar på om det finnes andre inntekter som kan bidra til å finansiere Nordøyvegen, for eksempel om subsidiene av hurtigbåtene kan legges inn som delbetaling, og andre mulige tilskudd, sier Sve.
Hvis ferjene fortsetter
– Til Romsdals Budstikke sier Frank Sve at han er opptatt av ikke bare kostnadene for Nordøyvegen, men hva det innebærer å ikke bygge fastlandsforbindelsen.
– Vi må få greie på hva koster null-alternativet, altså å fortsette med ferjedrift videre, med de erfaringene vi har i Møre og Romsdal med nye anbud for de nye ferjene. 600 millioner kroner i nye ferjekaier, null- og lavutslippsfartøy.
– Frykter du at ferjekostnadene på ferjene som trafikkerer Nordøyane i dag, kommer til å galoppere?
– Ja, det er ingen ting som tilsier at ferjekostnadene ikke kommer til å galoppere der ute. Dette er de dyreste ferjesambanda vi har i Møre og Romsdal. I dag koster det over 100 millioner kroner i minus i året. Det kan fort bli 150 millioner kroner i minus i året. Da er det faktisk store muligheter for at ferjekostnadene og ferjekaikostnadene blir dyrere enn å bygge Nordøyvegen, sier Frank Sve.
Vil se ferjeregnestykket
– Har fylkeskommunen råd til å ta risikoen med Nordøyvegen?
– Altså, det er lagt inn store risikomarginer i forhold til anbudene. Dette er jo ikke noe teknisk vanskelig anlegg å bygge, dette har vi gjort hundre ganger før i Norge. Den store risikoen går på at man må sjekke ut: Hva koster det å ikke bygge Nordøyvegen? Det må veies opp mot anbudene som har kommet. Hvis det viser seg at det blir dyrere å drive ferjer i 40 år enn å bygge Nordøyvegen, må fylkespolitikerne ta stilling til det. Tenk hvis det viser seg at det blir en milliard kroner dyrere å ikke bygge Nordøyvegen, men fortsette med ferjene, sier Frank Sve.
Bredside mot Guttelvik
Sve fikk i helga fullmakt fra fylkestingsgruppa til å bringe spørsmålet om mistillit til fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik videre inn for fylkestinget.
– Når Guttelvik smeller fra en slik sak, på tvers av det fylkestinget gjorde vedtak om, uten at plannemnda som styringsgruppe er koplet inn, og vi i plannemnda blir nektet å sette saka på kartet, må det reageres, sier Sve.
– Uten at det blir sak for plannemnda for samferdselssaker, og i tillegg kommer med ei sak som er så mangelfull, ja, rett og slett greinalaus hele saka, er det ikke akseptabelt å godta. Det er brudd på kommunelova, og det er brudd på rett saksutgreiing og muligheten for politikerne til å behandle saka. Og så kommer dette en fredags kveld, og ingen får mulighet til å kalle inn til rådsmøte og forberede seg, det er brudd på fylkeskommunen sitt reglement, sier Frank Sve.
Han legger til:
– I forhold til Guttelvik er dette slett arbeid med saksbehandling når ei sak blir torpedert inn over natta uten at politikerne har sjanse til å håndtere den. Det er på en måte mistillit mot politikerne, sier Frank Sve.
Han vil avvente fram mot fylkestinget med å se hvordan Frp stiller seg i spørsmålet om tillit til fylkesrådmannen.