FRÆNA: – Vi ser at markedet vokser. Nå produserer vi fire dumpere i uka. Og vi ønsker å ta ut en større del av veksten og øke vår markedsandel, sier Arild Bjørnå.

Doosan har nå 110 ansatte i Fræna.

Anleggsmaskindelen av det sørkoreanske Doosan-konsernet produserte tidligere hjullastere og gravemaskiner. Med kjøpet av Moxy for ti år siden, fikk de komplettert produktspekteret med dumpere.

Stolt samferdselsminister

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk under besøket en orientering om bedriften og en kjøretur med en ny 40 tonns Doosan-dumper.

– Vi er den eneste kjøretøyprodusenten i Norge, og setter stor pris på at samferdselsministeren ser oss - og kommer og besøker oss. Den typen oppmerksomhet fra regjeringen motiverer oss i arbeidet videre, sier Arild Bjørnå.

– Vi trenger å minne oss sjøl på at vi har denne typen fabrikker i Norge. Navnet på dumperen framstår riktignok ikke som typisk norsk lenger. Men vi skal være stolt over at vi har denne typen produksjon i Norge, med den høye kompetansen som ligger her. Jeg synes også det er kjekt at de på Doosan peker på at den norske entreprenørbransjen nå har mer å gjøre, og at det hjelper på omsetningen deres, sier Ketil Solvik-Olsen.

Salgs- og markedsansvarlig Jan Roger Lindseth tok opp problemstillingen med nye tollbarrierer som kan gjøre det vanskeligere å komme inn på det amerikanske markedet.

– Dette er ikke mitt ansvarsområde, men jeg kan bare bekrefte at Regjeringen er opptatt av dette. Vi er et lite land, og vi er avhengig av å ha god utenrikshandel, sier Solvik-Olsen.

Europa størst

Arild Bjørnå forteller at Europa er det største markedet til dumperfabrikken i Fræna. USA utgjorde i sin tid en stor del av markedet til daværende Moxy, men står nå for en langt mindre del av markedet til dumperfabrikken i Fræna.

– USA er et marked med veldig stort potensial, sier Arild Bjørnå.

En omorganisering av salgskanalene i Doosan gjør at en ved fabrikken i Fræna håper å få enda sterkere trykk på salget. Tidligere solgte de samme selgerne både de tunge anleggsmaskinene til Doosan og småmaskinene til Bobcat, som også eies av Doosan. Nå er salgskanalene splittet opp, slik atr de som selger tunge maskiner kun gjør det – og de som selger Bobcat, kun gjør det.

– Med denne omleggingen av salgsstrategien regner vi med at vi får større innpass i USA, sier Arild Bjørnå.

Avanserte roboter

Doosan har foretatt store investeringer i maskinparken ved fabrikken på Varhol siden oppkjøpet. Det er fortsatt svenske Scania som leverer motorene og tyske ZF som leverer girkassene. De nye maskinene Doosan har investerer i ved fabrikken, gjør at produksjonen av komponentene de produserer selv er automatisert.

– De avanserte robotene vi har gjør at produksjonen her kan konkurrere med lavkostland, sier Arild Bjørnå.

Kan doble produksjonen

Han forteller at fabrikken på Varhol har kapasitet til å produsere det dobbelte av det den gjør i dag.