Tommy Skjervold tok for seg Nasjonal transportplan, som inneholder samferdselsinvesteringer for 1.000 milliarder kroner i perioden 2018-2029. Der ligger som kjent Møreaksen inne.

– Etter at Stortinget i fjor vedtok Nasjonal transportplan har debatten om trasevalg for fjordkryssinga over Romsdalsfjorden fortsatt, og det er krefter som ønsker Romsdalsaksen utredet. Ligger Møreaksen – som er vedtatt i Nasjonal transportplan – fast?

– Politikken som ligger i Nasjonal transportplan ligger fast inntil eventuelt noe annet er vedtatt. Vi har oppfattet at en lokalt har landet på at en fortsatt ønsker å gå for Møreaksen, og det forholder vi oss til. Vi ønsker ikke å skape noe mer uro og støy rundt den problemstillinga, som jeg skjønner det pågår en diskusjon om, sier Tommy Skjervold.

– Betyr det at Møreaksen ligger fast?

– Ja, svarer Tommy Skjervold.

Mer ut av pengene

Tommy Skjervold viste til at regjeringa siden den tok over i 2013, har økt samferdselsinvesteringene med 60 prosent.

Han la sterk vekt på at en må bygge mer kostnadseffektivt, slik at en får mer veg ut av pengene.

– Det er lett å si at en bare øker summen hvis kostnadene blir høyere enn en hadde tenkt, og hadde budsjettert med. Men det er ikke så enkelt. Og det kommer bare til å bli vanskeligere. Det gjelder all samferdsels, både veg og bane. Vi er nødt til å få mer ut av pengene. Vi kan ikke bare øke budsjettene år for år. Det kan være prosjekter der vi bare må si at kostnadene ble høyere enn vi hadde anslått, og ta noen steg tilbake for å se om vi kan gjennomføre dem på en enklere måte, sa Tommy Skjervold.

Møreaksen ned i 25 milliarder?

Strategidirektør Kjetil Strand i Statens vegvesen orienterte om den videre planlegging og framdrift på E39, og tok blant annet for seg Møreaksen, som grovt regnet vil redusere reisetida mellom Molde og Ålesund fra to timer til én time. Fra Molde til Moa vil en ifølge Kjetil Strand kunne komme på 45 minutter.

Kjetil Strand imøtekom statssekretærens ønske om lavere kostnader når det gjelder Møreaksen.

– Vi tenker at prislappen på 37 milliarder kroner på Møreaksen i Nasjonal transportplan kan reduseres betydelig sa Kjetil Strand, og antydet 25 milliarder kroner – med forbehold og et spørsmålstegn bak tallet på presentasjonen.

– Vi har veldig stor tro på at Ålesund Molde kan realiseres med en veldig god løsning, og oppnå de effektene vi ønsker, til en vesentlig lavere kostnad enn det som står i NTP, sa Kjetil Strand.

– Kostnaden på selve fjordkryssingsbiten har vi tatt ned med to milliarder kroner, til 14,5 milliarder kroner. På strekninga Vik – Digernes ser vi at vi kan få ned kostnaden ved å utsette noe av den standarden det på lang sikt legges opp til, ved å foreta en trinnvis utbygging. Vi ønsker å gå for en 2-3-felts veg i første omgang, og gjøre det på en slik måte at vi kan utvide den seinere, sa Kjetil Strand.

Spent på departementet

Han kom også inn på trasèvalgspørsmålet på strekninga fra Vestnes til Ålesund.

– I Konseptvalgutredninga holdt regjeringa en åpning for to traseer på strekninga, og disse har vi nå utredet. Tilleggsutredninga har vært ute på høring. Uttalelsene har kommet inn, og blir nå oversendt til departementet. Så blir det spennende å se hva departementet velger, sa Kjetil Strand.

Han tok også for seg planlegginga av Bypakke Molde og E39 Julbøen-Bolsønes, Lønset-Hjelset og Bjerkeset-Astad i Batnfjord.

Statens vegvesen antyder nå at Møreaksen kan komme ned i 25 milliarder kroner. Illustrasjon: Statens vegvesen
Strategidirektør Kjetil Strand i Statens vegvesen. Foto: Egil H. Torvik