MOLDE: Tida er inne for å tenke nytt når det gjelder finansiering av vegprosjekt, spesielt på vegprosjekt der fylkeskommunen er eier. Det mener daglig leder i interesseorganisasjonen Samspleis AS, Olav Ellevset.

– Distrikts-Norge rammes for hardt med dagens ordning for finansiering av vegprosjekt. Vi får ikke gjort så mye som vi ellers ville klart på vegsektoren. Nå håper vi at både kommuner og fylker går sammen for å argumentere for at det er på høy tid å endre finansieringen, sier Olav Ellevset til Romsdals Budstikke.

Her er ønskelista:

Ellevset mener det er nødvendig med en reformpakke for vegfinansiering. I grove trekk ønsker han følgende endringer:

  • I dag er hovedregelen at bomvegprosjekt skal tilbakebetales over 15 år. Samspleis mener nedbetalingstida, altså tida der det kreves inn bompenger, bør økes til 40 år.

  • Selskap som dannes for å bygge et vegprosjekt, må få samme momsordning som fylkeskommunene: Momsen refunderes fra staten.

  • Det må lages et sikrings- og garantifond. Staten fyller på med penger. Da slipper fylkeskommunene å stille garantier for vegprosjekt.

Billigere bompenger?

– Hva vil en ny finansieringsordning bety for trafikantene?

– Når du forlenger bompengeperioden til 40 år, kan bompengesatsene bli lavere, ettersom du har flere år med inntekter. For næringslivet vil en ordning med lik nedbetalingstid over 40 år gi bedre forutsigbarhet, forklarer Olav Ellevset.

En reformpakke for vegfinansiering vil særlig være til gunst for distriktsfylkene.

– Alle distriktsfylkene sliter med det samme: Verdiskapingen er stor, men her er liten trafikk i forhold til i sentrale deler av landet. Det tar for lang tid å realisere vegprosjekt i distriktene. På den måten må også samfunnet vente lengre på samfunnsgevinsten av et nytt vegprosjekt, sier Ellevset.

Veg erstatter ferjene

Møre og Romsdal er fylket med flest ferjesamband. På flere av strekningene jobbes det med vegprosjekt som vil erstatte ferjene. Nordøyvegen til øyene i Haram og Sandøy er ett eksempel, kryssing av Todalsfjorden på Nordmøre og Langfjorden i Romsdal og Kjerringsundet mellom Aukra og Midsund er tre andre.

På generalforsamlingen i Samspleis AS var det full enighet om å jobbe videre med reformforslaget.

– Det har vært jobbet godt med enkeltsaker for vegfinansiering, for eksempel med å forlenge perioden der ferjesubsidiene fortsetter i 40 år, men den generelle nedbetalingstida for bompengefinansierte prosjekt, er ikke endret fra 15 år.

Gevinst for samfunnet

– Vi lengre nedbetalingstid på vegprosjektene føre til at trafikken øker?

– Ja, det viser seg at når et nytt vegprosjekt tas i bruk, får man en engangsvekst i trafikkmengden. Så lar den neste veksten vente på seg til bompengene er borte. Får vi lavere bompenger, kan gevinsten for samfunnet komme raskere. Og så kan vi avlaste fylkeskommunens budsjetter, sier Olav Ellevset.

Ellevset har solid bakgrunn med samferdselsprosjekt, både som prosjektleder for ferjefri E39 og som regionvegsjef for Statens vegvesen Region Vest.

– Hvordan vil dere jobbe videre med reformforslaget?

– Samspleis vil jobbe opp mot andre selskap, vertskommunene som har ferjeavløsningsprosjekt og inn mot fylkestinget. Vi håper å kunne lage en bevegelse som fører til at det politiske systemet vedtar å gi fylkesvegprosjekt bedre rammevilkår. Det er lov å håpe at når Nasjonal Transportplan rulleres i 2021, kan nye finansieringsordninger være på plass, sier Olav Ellevset.

– Mange vegprosjekt her i fylket kan bygges raskere dersom nedbetalingstida med bompenger forlenges til 40 år i stedet for 15 år, sier daglig leder i Samspleis, Olav Ellevset. Foto: Bj?rn Brunvoll